Albert Heijn en Jumbo op de vingers getikt vanwege schapkaartjes 

Albert Heijn en Jumbo op de vingers getikt vanwege schapkaartjes 

Albert Heijn en Jumbo hebben op de schapkaartjes van diverse groentes en fruit het verkeerde land van herkomst weergegeven. De beide ketens waren daarmee in overtreding van de Europese regels, zo constateert de Reclame Code Commissie (RCC). 

Bij controles bleek dat het herkomstland op de schapkaartjes niet overeenkwam met de kratten of verpakking. Op de verpakking stond bijvoorbeeld dat de spitskool uit Spanje kwam, maar het schapkaartje gaf Nederland als herkomstland aan. Ook ontbrak de vermelding geregeld of stonden meerdere landen tegelijk genoemd. Actiegroep Foodwatch besloot in augustus een klacht in te dienen bij de RCC. 

Volgens Foodwatch hechten consumenten veel waarde aan het land van herkomst om zo producten. Op basis daarvan zouden zij producten kopen of juist mijden. De commissie heeft de actiegroep nu in het gelijk gesteld. Consumenten hebben het recht om te weten waar de producten vandaan komen en misleiding moet worden voorkomen, zo stelt de commissie. 

Beide supermarktketens geven hun fouten toe en beloven beterschap in de toekomst. Jumbo heeft alle winkels geïnformeerd en gevraagd om met regelmaat steekproeven te houden. De voedselwaakhond zag echter op de dag van de uitspraak nog steeds overtredingen in winkels van beide ketens.

Reacties

Het personeel werkt keihard om alle scappen voor de consument gevuld te krijgen. Blij dat deze vorm van klantvriendelijkheid vóór het verwisselen van kaartjes bij de schappen gaat! Wij consumenten zijn echt niet zo achterlijk dat we de verpakkingsopschrift niet kunnen lezen én begrijpen, hoor!

Geplaatst door EJ Brands op 2 november 2018 om 14:34

Laatste nieuws









RetailTrends