Advertorial: Benieuwd hoe Glenn en Jose het dagelijks waarmaken bij Lidl?

Advertorial: Benieuwd hoe Glenn en Jose het dagelijks waarmaken bij Lidl?

Op zijn 17e solliciteerde Glenn als hulpkracht bij Lidl om iets te doen naast zijn studie. Op dat moment had hij nooit gedacht dat hij door zou groeien bij Lidl. “Ik werkte ongeveer twee jaar als hulpkracht, waarna ik assistent filiaalmanager werd. Toen dit goed ging, werd ik overgeplaatst naar een groter filiaal met meer omzet, waardoor de moeilijkheidsgraad omhoog ging.” In maart 2017 werd Glenn plaatsvervangend supermarktmanager en hij haalde onlangs zijn assessment voor supermarktmanager, wat betekent dat hij binnenkort met de opleiding tot supermarktmanager kan starten.

“Lidl kwam naar mij toe of ik nog een studie wilde doen, want ik was gestopt met mijn voltijdstudie op het moment dat ik fulltime bij Lidl ging werken. Lidl financiert mijn studie en dat motiveert mij om met nog meer enthousiasme te werken,” vertelt Glenn. Vier jaar geleden begon hij met de door Lidl gefinancierde deeltijd hbo-studie Bedrijfskunde Management, Economie en Recht (MER) en in februari 2018 studeert hij af. Op zaterdag gaat Glenn nu naar school en doordeweeks werkt hij vijf dagen. Glenn zou na het afronden van zijn studie graag door willen groeien binnen de organisatie. “Er zijn veel carrièremogelijkheden bij Lidl, zowel in de filialen, de distributiecentra als ook op het hoofdkantoor.”

Nieuweling
Sinds september 2017 heeft Glenn er een nieuwe collega bij. Na 23 jaar werken bij een bedrijf dat zich bezighoudt met bedrijfscatering, heeft Jose nu gekozen voor Lidl. Hier is zij aan de slag gegaan als supermarktmanager in opleiding.  “Ik heb niet echt gestudeerd. Ik ben jong begonnen met werken en heb een goede ontwikkeling doorgemaakt bij mijn vorige werk. Ik begon daar als chauffeuse en ben intern opleidingen gaan doen, waardoor ik uiteindelijk rayonmanager werd.” Deze functie heeft Jose de afgelopen tien jaar bekleed. 

“Na 23 jaar was het nodig om de tijd te nemen om mezelf te oriënteren op de arbeidsmarkt. De manier van solliciteren is nu heel anders, dus ik heb workshops gevolgd om zichtbaar te worden in het sollicitatieproces.” En dat wierp zijn vruchten af, want twee werkdagen later mocht Jose op haar eerste gesprek komen bij Lidl. “De eerste twee weken heb ik als een os geslapen. Ik ben wel wat fysiek werk gewend, maar dit was andere koek. Ik moest kassa draaien, vakken vullen en nog veel meer taken die iedere medewerker van Lidl doet om alle functies te leren kennen.” 

“In de eerste twee weken ging ik aan de slag als medewerker en daarna begonnen we stappen te maken in het leerproces van het opleidingstraject binnen Lidl tot supermarktmanager.” Daarin worden opdrachten voorbereid voor de opleidingsbijeenkomsten. “Die opdrachten bereid je voor met je begeleider. Dat is de supermarktmanager van het filiaal. Glenn zegt ook wel eens van: ‘Joh, zullen we dit samen doen?’, omdat dat dan op mijn programma staat om te leren.” Daarnaast geniet Jose van het feit dat ze veel meer contact heeft met klanten. “Als rayonmanager bij mijn oude werk had ik geen contact met de klant. Nu bij Lidl spreek ik de klanten van het filiaal ook echt en ik had nooit gedacht dat ik dat zo leuk zou vinden.”

Verandering
Lidl heeft de afgelopen tijd grote veranderingen doorgemaakt in de ogen van Glenn en Jose. Glenn: “Het winkelbeeld is veranderd, net als het assortiment. Daarnaast zijn er veel ontwikkelingen op het gebied van personeel. Lidl is flink gegroeid, dus er zijn meer medewerkers, maar Lidl is ook als merk veel professioneler geworden.” Ook Jose merkt daar veel van. “Ik vind het ook goed dat Lidl zich bezighoudt met duurzaamheid en maatschappelijk ondernemen. Dit zijn echt thema’s van deze tijd.”

Dat er meer ruimte is om aandacht te besteden aan het personeel vinden Jose en Glenn echt een vooruitgang. “Tegenwoordig is er meer tijd en ruimte voor een persoonlijke benadering. Je kunt je dan ook meer richten op het samenwerken als een team en het bouwen van een band met het personeel”, aldus Jose. Glenn kan zich hierin vinden: “Bij Lidl krijg je tegenwoordig de ruimte om zelf een team samen te stellen. Wanneer je dit kunt doen, is de sfeer al snel goed in het team, omdat iedereen zin heeft om te werken. De supermarktmanagers van Lidl zijn vaak echte people managers.” 

Dagelijks zorgen de managers ervoor dat alles goed verloopt in het filiaal en ze zijn vaak ook op de vloer aanwezig. “Op de afdeling non-food moest geherstructureerd worden, omdat er maar één iemand op stond en het was daar veel te groot voor geworden. Om dat draaiende te houden en structuur en winkelbeeld goed te houden, mocht ik dat vanuit mijn studie verbeteren. Dit leverde een gemotiveerd, lerend team op, dat zorgt voor een goed resultaat op gebied van winkelbeeld, klantvriendelijkheid en commercialiteit”, aldus Glenn. “Bij ons filiaal hebben we veel wisselingen gehad qua personeel. Dat heb ik van begin tot nu meegemaakt en als ik zie hoe de winkel er nu bij staat, ben ik daar trots op. Binnen anderhalf jaar was er een heel nieuw team en dat staat als een huis.”

De vrijheid die Glenn en Jose krijgen, vinden ze erg belangrijk. “In grote lijnen is er vastgesteld wat er van je verwacht wordt, al zijn eigen invulling en het zien van de details ook belangrijk,” aldus Jose. Ook Glenn vindt hier zijn voldoening. “Het leukste is dat ik als plaatsvervangend supermarktmanager veel bezig ben met de opleiding en ontwikkeling van hulpkrachten. Zo werken we met een e-learning systeem genaamd LEON en maken we zo de koppeling tussen theorie en de praktijk.  Als je dan een tijdje met ze werkt en iemand als persoon ziet groeien, is dat het mooiste wat er is voor een plaatsvervangend supermarktmanager. Je ziet iemand opbloeien en het is echt mooi om te zien hoe je collega’s zich op zowel professioneel als persoonlijk vlak kunnen ontwikkelen.”

Dat de teams gezellig en veelzijdig zijn, heeft Jose inmiddels wel gemerkt. “De jonge mensen zijn over het algemeen de hulpkrachten. Ik werd door iedereen zo open ontvangen. Mensen krijgen kansen bij Lidl, ongeacht ervaring of leeftijd. Dat vind ik een mooi streven.” Glenn ziet plezier op werk als iets heel belangrijks. “Ik vind dat het niet als werk voelt, omdat het een leuk team is waarmee we werken.”

Leren
Jose en Glenn werken veel samen en kunnen veel van elkaar leren. “Ik ben heel serieus in mijn werk en neem het ook heel serieus. Ik merk dat ik heel geconcentreerd ben als het druk is en dan vergeet ik soms te lachen. We werken keihard maar humor moet er ook zijn.” Glenn lacht: “Ik vind collega’s als Jose wegwijs maken een leuk onderdeel van mijn werk. Jose komt uit een andere functie en een grote organisatie. Het is leuk om te zien hoe snel ze dingen oppakt en haar plek vindt in de groep. Er zal ongetwijfeld soms een generatiekloof zijn tussen haar en de hulpkrachten, maar ondanks dat staat ze haar mannetje. 

Jose is trots dat ze nu onderdeel is van Lidl en ze straalt als ze vertelt over haar werk. “Voor jong en oud is Lidl een kansrijke werkgever. Jose start hier na 23 jaar bij een ander bedrijf en krijgt dezelfde kansen,” vertelt Glenn. Beide zijn in ieder geval klaar voor een veelbelovende toekomst bij Lidl. Glenn is in afwachting op de “volgende stap” als supermarktmanager. En Jose? Zij kan niet wachten tot ze in april klaar is om haar eigen Lidl supermarkt te draaien.
 

RetailTrends