‘Winkeliers financieel zwakker en voorzichtig met verwachtingen'

‘Winkeliers financieel zwakker en voorzichtig met verwachtingen'

Ondernemers in de Nederlandse detailhandel zijn relatief voorzichtig in hun verwachtingen voor 2019. Ze gaan nog wel uit van groei, maar die zal gematigd zijn in vergelijking met 2018, blijkt uit een nieuw rapport van accountantsorganisatie SRA.

Winkeliers rekenen dit jaar op een omzetgroei van gemiddeld 1,7 procent en een winststijging van 2,1 procent. Daarmee zijn hun voorspellingen beduidend behoudender dan die van het mkb als geheel, waarvoor die percentages op respectievelijk 10,6 en 9,3 procent liggen. De voorzichtige prognoses van retailers komen volgens SRA voort uit de verdere groei van het onlinekanaal, de veranderende klantvraag en de toenemende concurrentie. 

De financiële positie van de detailhandel is iets zwakker geworden en het aantal faillissementen in de branche is gestegen, blijkt verder uit de analyse. Het percentage van de winkeliers dat aan alle financiële verplichtingen kan voldoen, is gedaald van bijna 76 procent in 2016 naar 75,1 procent in 2017. Hiermee blijft de detailhandel achter bij het mkb-gemiddelde. Desondanks zijn winkelondernemers van plan om in 2019 opnieuw relatief fors te investeren. In de branche rekenen ondernemers op een toename van de investeringen met bijna zeven procent, ongeveer gelijk aan de groeiprognose van het voorgaande jaar. Ook de behoefte aan externe financiering neemt toe, met 6,3 procent.

Detaillisten verwachten verder dat hun personeelskosten dit jaar met ruim twee procent zullen dalen. Dat is opvallend, want de krappe arbeidsmarkt en technologische ontwikkelingen zorgen in alle andere branches juist voor een verwachte stijging van de kosten om vakkundig personeel aan te trekken en te behouden. Een mogelijke verklaring voor de daling is dat winkeliers kijken naar een betere afstemming van de personele bezetting op de piekmomenten en afschaffing van weekendtoeslagen. 


 

Reacties

Laatste nieuws







Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.



RetailTrends