McDonald’s zet expansiemotor in Nederland weer aan

McDonald’s zet expansiemotor in Nederland weer aan

McDonald’s opent in de komende vijf jaar jaarlijks vier tot acht nieuwe restaurants in Nederland. “We zetten nog steeds in op nieuwe vestigingen, want de groei en de vraag is daar”, zei digital lead Rik Vandewall van de fastfoodketen woensdag tijdens de Webwinkel Vakdagen.

McDonald’s opende tot en met 2015 zo’n vier à vijf nieuwe restaurants per jaar in Nederland, maar daarna stokte de groei. De afgelopen paar jaar is het aantal stabiel op 247 vestigingen blijven steken, terwijl de omzet na een aantal zwakkere jaren sinds 2016 juist weer harder stijgt. In 2017 groeide McDonald’s met bijna elf procent, een trend die volgens Vandewall in 2018 is doorgezet. “We groeien ongeveer twee keer harder dan de markt.”

McDonald’s ontvangt in Nederland 160 miljoen gasten per jaar, zegt Vandewall verder. “84 procent van de Nederlanders bezoekt ons minimaal eens per jaar en dat percentage is groeiende.” Dat heeft volgens hem te maken met de ‘turnaround’ die in 2016 is ingezet, waarbij onder meer sterker de nadruk kwam te liggen op koffie en ontbijt. “Zo creëren we steeds meer momenten om onze restaurants te bezoeken.”

De fastfoodketen rolt het komende jaar in nog minimaal vijftig restaurants tafelbediening uit, zegt Vandewall verder. Momenteel bedient McDonald’s in honderd Nederlandse vestigingen aan tafel.

RetailTrends