Ben & Jerry’s: 'Cultuur verandert bijna onherroepelijk bij overname grote partij'

Ben & Jerry’s: 'Cultuur verandert bijna onherroepelijk bij overname grote partij'

Ben & Jerry’s heeft na de overname door Unilever moeten inleveren op zijn sociale missie. “Uiteindelijk wordt de cultuur van de sociale onderneming bijna onherroepelijk vervangen door die van de overnemende partij”, zegt mede-grondlegger Jeff Furman van het ijsmerk in het meinummer van RetailTrends.

Ben & Jerry’s kwam in 2000 in handen van Unilever. Het missiegedreven merk brokkelde in de jaren daarop af. Zo werd om kosten te besparen een deel van de ijsproductie door de nieuwe eigenaar verplaatst naar een externe fabriek. Omdat die niet in handen was van Ben & Jerry's, hadden de medewerkers daar geen gegarandeerd leefbaar loon. Bij de overname is wel afgesproken dat de board of directors van Ben & Jerry’s altijd aanblijft, zelfs als Unilever het merk zou verkopen. “Dat wij een onafhankelijk bestuur hebben, is cruciaal gebleken om onze missie weer veilig te stellen”, stelt Furman.

Een tweede belangrijk aspect om de missie te waarborgen in tijden van groei en overnames, is volgens Furman de juiste mensen aan boord hebben. “Zorg dat je mensen in de organisatie hebt die zich committeren aan hun baan, omdat ze het gevoel hebben dat ze daarin hun waarden en identiteit het best kunnen uiten.” Medewerkers moeten volgens hem daarop worden geselecteerd en hun ontwikkelingen vervolgens geëvalueerd. “Dat vergroot je kans op slagen.”

Furman is tevreden over de impact die Ben & Jerry’s sinds zijn oprichting heeft gemaakt, al stelt hij dat er nog steeds veel valt te verbeteren in de wereld. Zo wijst hij erop dat er nog altijd mensen zijn die niet kunnen rondkomen van hun salaris en er nog steeds mensen worden verdreven uit hun eigen huis of hun
grondgebied. “Maar als je kijkt naar onze omvang en naar wie we zijn, denk ik dat we het goed hebben gedaan.”

Jeff Furman gaat binnen de Changemakers-special in het meinummer van RetailTrends uitgebreid in op de sociale missie van Ben & Jerry’s, en hoe je die bewaakt na een overname door een groot concern. Het meinummer verschijnt eind deze week. Nog geen member? Ontdek de mogelijkheden voor een membership van RetailTrends.


 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends