Zien franchisers het nog wel zitten in Intertoys?

Zien franchisers het nog wel zitten in Intertoys?

75 van de honderd franchisers hebben een nieuw contract ondertekend met Intertoys. En nog eens tien zijn dat serieus van plan. Dat zegt Martijn Wolswijk, voorzitter van de Franchise Vereniging Intertoys. Van tweespalt is geen sprake, bezweert hij. Slechts een handvol ondernemers stapt over naar concurrent Top1Toys en enkelen overwegen een avontuur met Euretco, het moederbedrijf van onder meer Hubo, Libris en Intersport dat een speelgoedwinkelketen wil gaan opzetten.

"Ik ben zelf ook uitgenodigd door Euretco", vertelt Wolswijk. "Ik ben alleen niet gegaan, want ik kies voor het nieuwe Intertoys. Samen met zeker driekwart van de franchisers die er waren. Dat betekent dat je met minimaal 75 enthousiaste franchisers aan een nieuwe organisatie gaat bouwen."

Intertoys ging in februari failliet, waardoor zo'n honderd franchisers zonder contract kwamen te zitten. Een maand later werd de speelgoedketen overgenomen door de Portugese investeerder Green Swan. Die heeft de afgelopen maanden met de ondernemers onderhandeld over een nieuw contract. Driekwart hapte dus inmiddels toe.  

...

75 van de honderd franchisers hebben een nieuw contract ondertekend met Intertoys. En nog eens tien zijn dat serieus van plan. Dat zegt Martijn Wolswijk, voorzitter van de Franchise Vereniging Intertoys. Van tweespalt is geen sprake, bezweert hij. Slechts een handvol ondernemers stapt over naar concurrent Top1Toys en enkelen overwegen een avontuur met Euretco, het moederbedrijf van onder meer Hubo, Libris en Intersport dat een speelgoedwinkelketen wil gaan opzetten.

"Ik ben zelf ook uitgenodigd door Euretco", vertelt Wolswijk. "Ik ben alleen niet gegaan, want ik kies voor het nieuwe Intertoys. Samen met zeker driekwart van de franchisers die er waren. Dat betekent dat je met minimaal 75 enthousiaste franchisers aan een nieuwe organisatie gaat bouwen."

Intertoys ging in februari failliet, waardoor zo'n honderd franchisers zonder contract kwamen te zitten. Een maand later werd de speelgoedketen overgenomen door de Portugese investeerder Green Swan. Die heeft de afgelopen maanden met de ondernemers onderhandeld over een nieuw contract. Driekwart hapte dus inmiddels toe.  

'Iedereen maakt zijn eigen keuze'
Wolswijk: "Natuurlijk had ik gehoopt, als voorzitter van de franchisevereniging, dat ik al mijn leden mee zou krijgen. Maar dat is een ideaalplaatje. We hebben een onderhandeling gevoerd met de nieuwe organisatie, daaruit is iets gekomen en dan moet iedere ondernemer zijn eigen keuze maken."

En dat is eigenlijk altijd zo geweest, zegt Wolswijk. "Ook toen het oude Intertoys bestond, maakte iedere ondernemer zijn eigen keuze of hij bij Intertoys wilde blijven of dat hij naar een andere organisatie zou willen gaan. Alleen doordat je nu geconfronteerd wordt met een heel nieuwe situatie, is dat natuurlijk net even wat spannender dan normaal. Je hebt altijd leden die afvallen en leden die erbij komen. Dat is een continu proces."

Wolswijk heeft er begrip voor dat een deel van de ondernemers zijn eigen weg gaat. "Een contract is nooit voor iedereen goed. Uiteindelijk ligt er iets voor dat een goed toekomstperspectief kan bieden. Iets wat inderdaad iets anders is dan het was, maar wat wel een organisatie goed en sterk kan maken. Daaraan moet je willen bouwen. Of niet. Gelukkig kiest de overgrote meerderheid daar wel voor."

Nieuwe franchisers
Woordvoerder David Brilleslijper van Intertoys noemt 75 'een heel mooi aantal'. Er zijn ook een aantal nieuwe franchisers bij gekomen. "Zo hebben we een nieuwe zaak in Zoetermeer en eentje in Malden geopend. En we kijken naar uitbreiding in Zeeland, omdat het aantal zaken daar behoorlijk is teruggelopen."

In Friesland zijn zeven franchisers overgegaan naar Top1Toys, weet Brilleslijper. "En, ja, ik lees ook in de krant dat een aantal nog andere plannen heeft... Het staat franchisers vrij nog eens goed te kijken wat de mogelijkheden zijn."

Brilleslijper tilt daar niet zwaar aan. "Wat het belangrijkste is, is dat we een grote landelijke formule kunnen neerzetten die de komende periode op een nieuwe manier naar speelgoed gaat kijken. Met een groot bereik in Nederland en in continentaal Europa. Met een grote inkoopkracht, zodat we een goed, hoogwaardig aanbod van speelgoed kunnen neerzetten. En als franchiser is het denk ik heel aantrekkelijk om daar onderdeel van te zijn. En natuurlijk heeft dat nog wat onzekerheden, omdat het om een doorstart gaat en de organisatie opnieuw moet worden opgebouwd. We denken dat het een goed verhaal is."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!