Waarom pakt Amazon niet door in Nederland?

Waarom pakt Amazon niet door in Nederland?

Komt Amazon eind dit jaar dan écht naar Nederland? Sommige retailers en merken beweren van wel: in september of oktober zou amazon.nl een volwaardige webshop worden. Maar Amazon houdt de kaken op elkaar. Ook deze week op een persbijeenkomst in Amsterdam, die Amazon vooral heeft georganiseerd om aandacht te vragen voor koopjesfestijn Prime Day. "Er zijn de afgelopen jaren veel geruchten geweest en die zullen er wel blijven. Maar kan ik er niet over zeggen."

Alex Ootes lacht er vriendelijk bij. De Nederlander, veertien jaar werkzaam bij Amazon, is bij de webgigant verantwoordelijk voor de expansie in Europa. Het is dan ook de vraag die hem het meest wordt gesteld, hij weet niet anders. Zelf vindt hij het een oninteressante kwestie: Amazon zít al lang in Nederland, is zijn verweer.

Weliswaar kunnen sinds 2014 via het domein amazon.nl alleen maar e-books worden gekocht, maar Nederlanders kunnen voor andere producten terecht op de Duitse website: amazon.de. De site die stap voor stap aantrekkelijker is geworden voor Nederlanders. Niet alleen de site, maar ook de app is vertaald in het Nederlands, er kan met...

Komt Amazon eind dit jaar dan écht naar Nederland? Sommige retailers en merken beweren van wel: in september of oktober zou amazon.nl een volwaardige webshop worden. Maar Amazon houdt de kaken op elkaar. Ook deze week op een persbijeenkomst in Amsterdam, die Amazon vooral heeft georganiseerd om aandacht te vragen voor koopjesfestijn Prime Day. "Er zijn de afgelopen jaren veel geruchten geweest en die zullen er wel blijven. Maar kan ik er niet over zeggen."

Alex Ootes lacht er vriendelijk bij. De Nederlander, veertien jaar werkzaam bij Amazon, is bij de webgigant verantwoordelijk voor de expansie in Europa. Het is dan ook de vraag die hem het meest wordt gesteld, hij weet niet anders. Zelf vindt hij het een oninteressante kwestie: Amazon zít al lang in Nederland, is zijn verweer.

Weliswaar kunnen sinds 2014 via het domein amazon.nl alleen maar e-books worden gekocht, maar Nederlanders kunnen voor andere producten terecht op de Duitse website: amazon.de. De site die stap voor stap aantrekkelijker is geworden voor Nederlanders. Niet alleen de site, maar ook de app is vertaald in het Nederlands, er kan met iDEAL worden betaald en Prime (met bezorging binnen een dag, een videodienst, foto-opslag en games) is hier beschikbaar.

Inmiddels komen er drie miljoen artikelen op amazon.de in aanmerking voor next day delivery in Nederland. Sinds dit jaar lukt het volgens Amazon om een miljoen artikelen de volgende dag te bezorgen die voor middernacht worden besteld. "Dat is meer dan in Duitsland." Kortom: Nederlandse consumenten worden volgens Ootes uitstekend bediend. "Een domein is maar een domein."

Hoeveel Nederlanders gebruikmaken van Amazon wil Ootes niet zeggen. Maar alle sites in de EU samen trekken volgens hem 91 miljoen unieke bezoekers. 55 procent van hen kijkt volgens Ootes voor een aankoop eerst bij Amazon. 

Tweederangslandje
Retaildeskundige Paul Moers heeft wel begrip voor de keuze van Amazon. "Het heeft alles te maken met schaalgrootte. Het bedrijf is zelf natuurlijk al kneitergroot en ik denk dat zij zeggen: laten we de focus maar pakken, laten we eerst de gigamarkt pakken. Nederland blijft dan toch een tweederangslandje met z'n zeventien miljoen inwoners." 

Moers heeft sowieso niet het idee dat Amazon in Nederland tegen bol.com en Coolblue op kan. Succesnummers, zoals hij ze noemt. "Coolblue is qua sympathie en qua dienstbaar zijn bijna onverslaanbaar. Dat is echt gigantisch. Als er iets fout gaat, krijg je binnen vijf minuten een kaart toegestuurd met 'wat hebben we het weer verkloot, we lossen het op'. En ook financieel is ze dan niks te gek. Je wordt zo heel loyaal aan zo'n merk. En bol.com, met in het begin dat dikke mannetje, daar zijn we zo gewend aan geraakt. We hebben ook een gevoel bij dat merk. Die twee zijn ijzersterk, die zijn van ons."

Maar Amazon zet de stap nog wel, vroeg of laat? "Ik denk eerder later dan vroeg. Nee, hun strategie is: focus en laten we eerst van de grote dingen een succes maken en dan zie we wel verder." 

Koopjesfestijn
Amazon wilde het op de persbijeenkomst graag hebben over Prime Day. Het koopjesfestijn was volgens Louis Santini (directeur Prime) vorig jaar het grootste ‘shopping event ever’ voor Amazon. Er werd voor 4,1 miljard dollar aan artikelen verkocht, tegen 2,4 miljard het jaar ervoor. Santini, die meer dan twaalf jaar voor Amazon werkt, wilde niet zeggen hoeveel er door Nederlanders werd gekocht. Wel wilde hij kwijt dat Nederlanders vooral geïnteresseerd zijn in consumentenelektronica. 

Prime Day duurt dit jaar twee dagen (15 en 16 juli) en wordt gehouden in zeventien landen. Volgens Amazon zijn er zo’n één miljoen aanbiedingen, alleen voor Prime-leden. Daarvan zijn er wereldwijd meer dan honderd miljoen. Hoeveel dat er in Nederland zijn, wilde Santini niet zeggen. Hier kost zo’n abonnement 5,99 euro per maand of 49 euro per jaar.

Amazon heeft in Europa ruim veertig distributiecentra, maar geen eentje daarvan staat in de Benelux. Volgens Ootes hoeft dat ook niet. Nederland kan bijvoorbeeld prima worden bediend door de fulfillment centers vlak over de grens in Duitsland, zoals in Rheinberg, Koblenz en Dortmund. Bovendien komt er een enorm logistiek centrum bij in Mönchengladbach.

Zaken doen via Amazon
Ootes zei verder dat zeventienduizend Nederlandse bedrijven zaken doen via Amazon. Het zijn vooral verkopers op Amazon Marketplace, maar ook bijvoorbeeld uitgevers van e-books en bedrijven die gebruikmaken van de clouddienst Amazon Web Services. Wereldwijd verdienden meer dan 140.000 verkopers meer dan honderdduizend dollar via Amazon.

Of dat laatste ook geldt voor Petra en Martine Siebelink is niet bekend, maar met hun bedrijf Zus en Zomer timmeren ze wel aardig aan de weg via Amazon. Ze verkopen hamamdoeken, die ze in Turkije en Tunesië laten maken. Ootes zei dat het voor verkopers heel makkelijk is om producten in andere landen aan de man te brengen. Daar had Petra wel een kanttekening bij. "Makkelijk is het niet. Het vraagt wel om een visie en om focus." Ze hebben besloten de VS voorlopig maar even links te laten liggen. "Eerst maar eens de dingen goed doen in Europa."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!