Deze gigantische boekwinkel wordt ‘fontein der wijsheid’ genoemd

Deze gigantische boekwinkel wordt ‘fontein der wijsheid’ genoemd

Boekenwurmen kunnen hun hart weer ophalen aan deze nieuwe, oogstrelende bookstore in China. De winkel heeft een oppervlakte van maar liefst 2475 vierkante meter groot en bevindt zich op de derde verdieping van een gigantisch complex in de stad Shenzhen.

Het ontwerp is bedacht rondom ‘het leven in het Oosten van China’, met als doel het creëren van ruimte voor zelfreflectie in een zen-sfeer. “De laatste tijd worden boekwinkels geopend door heel China, die aan de oppervlakte mooi en opvallend ontworpen zijn. Maar wij wilden, zeker in deze proactieve stad, waardering tonen voor China’s originaliteit en individualiteit, met mystieke beelden van het Oosten in de context van globalisatie”, aldus ontwerper Tomoko Ikegai tegen Retaildesignblog.

Boekenwurmen kunnen hun hart weer ophalen aan deze nieuwe, oogstrelende bookstore in China. De winkel heeft een oppervlakte van maar liefst 2475 vierkante meter groot en bevindt zich op de derde verdieping van een gigantisch complex in de stad Shenzhen.

Het ontwerp is bedacht rondom ‘het leven in het Oosten van China’, met als doel het creëren van ruimte voor zelfreflectie in een zen-sfeer. “De laatste tijd worden boekwinkels geopend door heel China, die aan de oppervlakte mooi en opvallend ontworpen zijn. Maar wij wilden, zeker in deze proactieve stad, waardering tonen voor China’s originaliteit en individualiteit, met mystieke beelden van het Oosten in de context van globalisatie”, aldus ontwerper Tomoko Ikegai tegen Retaildesignblog.

De grote muren van geramde aarde moeten de boekwinkel afsluiten van de chaotische buitenwereld, waar sportcentra, hotels en kantoorpanden het straatbeeld vormen. De kleuren van de muur, variërend van amber tot melkwit, komen terug in de rest van het pand. De marmeren vloer representeert hoe aarde na lange tijd hard wordt en de gouden details beelden de mineralen binnenin de aarde uit. De metaalkleurige boekplanken moeten spiritualiteit uitstralen. Samen creëren de losse elementen een warme en rustige sfeer.

De naam van de winkel, Yan, staat volgens Ikegai voor een ruimte waar je de fontein der wijsheid kunt betreden en kunt zoeken naar je ware zelf. Naast natuurlijk een legio aan boeken, zijn er paarse, fluweelachtige banken waarop gelezen kan worden, een bar en een café en is er een ruimte voor auteursoptredens en lezingen ingericht. 


 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!