‘Nutri-score veroorzaakt verwarring bij consument’

‘Nutri-score veroorzaakt verwarring bij consument’

Voedingswetenschappers staan kritisch tegenover de Nutri-score: het voedselkeuzelogo dat Albert Heijn eerder testte en waarvan ook supermarktketens Aldi en Lidl hun verpakkingen gaan voorzien. Dat meldt EenVandaag.

Waar supermarkten, de Consumentenbond, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en de consument zelf positief tegenover de Nutri-score staan, heeft een groep van 160 voedingswetenschappers en -deskundigen grote bezwaren. Het invoeren van de Nutri-score zou verwarring veroorzaken onder de consument en het keuzeadvies zou niet in lijn zijn met de Schijf van Vijf. Zo scoort cola light volgens de Nutri-score beter dan olijfolie, terwijl die eerste niet in de Schijf van Vijf thuishoort. De groep wetenschappers heeft om die redenen een kritische brief gestuurd naar staatssecretaris Blokhuis. 

In Frankrijk, België, Spanje en Duitsland is de Nutri-score op veel plekken al geïntroduceerd. In Nederland startte Albert Heijn eerder deze maand met een proef in een Haagse supermarkt, waarbij de schappen van de score werden voorzien. Deze week werd bekend dat ook Aldi en Lidl hun huismerkproducten van de Nutri-score gaan voorzien. 

Sinds het verdwijnen van het ‘Ik kies bewust’-vinkje wordt er gezocht naar een alternatief voedselkeuzelogo. Dit najaar wordt besloten welk logo landelijk zal worden ingevoerd.  
 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends