Hoe deze startup 'à la Tony's Chocolonely' de bloemensector verduurzaamt

Hoe deze startup 'à la Tony's Chocolonely' de bloemensector verduurzaamt

Met bloemen de wereld beter maken. Dat is de missie van startup The Flower Family. En dat is nog niet alles, want als het aan medeoprichter Jos van Beuningen ligt mag ook de bloemensector zelf eens flink aangepakt worden. Kortom, de ambities zijn niet mals. “We willen à la Tony’s Chocolonely de sector verduurzamen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek geven.”

The Flower Family is een online bloemenservice. Het bedrijf verkoopt boeketten en kantoorplanten aan – met name – de zakelijke markt. De bloemen worden op kantoor of aan huis, door heel Nederland afgeleverd. “Wij bezorgen geen bloemen, maar bloemen met een verhaal”, vertelt Van Beuningen. Dat verhaal is flowering a better world door enerzijds als bedrijf goed te doen voor mens en milieu en anderzijds de sector te verduurzamen. 

De gedachte achter het bedrijf komt niet helemaal uit het niets. Van Beuningen heeft The Flower Family tweeënhalf jaar geleden opgericht samen met zijn beste vriend Laurens Mulder, wiens vader een bloemenexportbedrijf heeft. De vader van Van Beuningen werkte op zijn beurt...

Met bloemen de wereld beter maken. Dat is de missie van startup The Flower Family. En dat is nog niet alles, want als het aan medeoprichter Jos van Beuningen ligt mag ook de bloemensector zelf eens flink aangepakt worden. Kortom, de ambities zijn niet mals. “We willen à la Tony’s Chocolonely de sector verduurzamen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek geven.”

The Flower Family is een online bloemenservice. Het bedrijf verkoopt boeketten en kantoorplanten aan – met name – de zakelijke markt. De bloemen worden op kantoor of aan huis, door heel Nederland afgeleverd. “Wij bezorgen geen bloemen, maar bloemen met een verhaal”, vertelt Van Beuningen. Dat verhaal is flowering a better world door enerzijds als bedrijf goed te doen voor mens en milieu en anderzijds de sector te verduurzamen. 

De gedachte achter het bedrijf komt niet helemaal uit het niets. Van Beuningen heeft The Flower Family tweeënhalf jaar geleden opgericht samen met zijn beste vriend Laurens Mulder, wiens vader een bloemenexportbedrijf heeft. De vader van Van Beuningen werkte op zijn beurt altijd voor ontwikkelingsorganisaties waarbij maatschappelijke impact maken voorop stond. “Het ontstaan van ons idee is een gevolg van onze twee opvoedingen, aan de ene kant de ondernemende familie Mulder en aan de andere kant de sociaal maatschappelijke familie Van Beuningen.”

Ouderwetse bloemensector
Een van de doelen van The Flower Family is het verduurzamen van de bloemensector, en dat is niet zonder reden. “Het is nu zo georganiseerd dat er bloemen worden gesneden bij de kweker, die gaan dan naar de veiling om vervolgens ingekocht te worden door inkopers van groothandelaren”, legt Van Beuningen uit. Van de groothandelaar gaan de bloemen naar de bloemist en komen zo bij de consument op tafel. “Het slaat natuurlijk nergens op dat je een bloem die twee, maximaal drie weken staat, afsnijdt bij de kwekerij en dan pas gaat kijken wie ‘m eigenlijk wil hebben.” Daarom maakt The Flower Family alleen boeketten op basis van de vraag uit het bedrijfsleven en alleen dié bloemen worden gesneden bij de kweker. 

Om de lijn met de kweker zo kort mogelijk te houden, heeft de derde businesspartner Ilja Bakx een kwekersplatform ontwikkeld waardoor kwekers en The Flower Family direct met elkaar kunnen samenwerken. De kwekers waar het bedrijf mee werkt zijn bovendien allemaal gecertificeerd, wat onder meer inhoudt dat ze zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen en water gebruiken en duurzaam omgaan met hun energievoorziening.

Niet alleen heeft The Flower Family een doel voor de sector, ook zit er een sociaal maatschappelijk doel aan de organisatie verbonden. Bij het bedrijf werken namelijk mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt, zogeheten ‘talenten’. “We noemen ze onze talenten omdat wij ervan overtuigd zijn dat iedereen, ongeacht afkomst of beperkingen, over talenten beschikt. Het is alleen zaak om die talenten te scouten en te zien ontplooien”, legt Van Beuningen uit, en daar biedt The Flower Family ruimte voor.

“We willen liever organisch groeien, met trouwe members die het verhaal ook graag door willen vertellen omdat ze trots zijn dat ze een familymember zijn."

Momenteel levert de online bloemenservice losse boeketten en kantoorplanten aan bedrijven, maar ook kunnen er wekelijks, tweewekelijks of maandelijks bloemen worden geleverd in de vorm van een familymembership, een flexibel abonnement. “We zijn gestart als consumentenmodel, maar we kwamen er al snel achter dat veel bedrijven tegenwoordig op zoek zijn naar leveranciers van producten met een verhaal. Wij leveren bloemen met een verhaal, dus daar zit een goede match.” Daarnaast ziet het bloemenplatform ook dat er meer marketing nodig is om de consument te bereiken. “We willen liever organisch groeien, met trouwe members die het verhaal ook graag door willen vertellen omdat ze trots zijn dat ze een familymember zijn. Niet omdat ze op NPO 1 om 20.00 uur een flitsende reclame van ons zien.” Niet alleen wil The Flower Family zijn marketing op die manier niet doen, ook moet je daar veel geld ‘tegenaan smijten’. “Dat past niet bij ons bedrijf, en dat geld hebben wij gewoonweg niet.” Toch zou Van Beuningen uiteindelijk wel beide markten willen bedienen, want zoals de naam al doet vermoeden is binnen The Flower Family iedereen welkom. 

Het vinden van de juiste product-marketfit kostte de startup zo’n 2,5 jaar. Nu is het naar eigen zeggen het moment om te groeien. “De Rabobank Foundation en Stichting Doen hebben ons ruim een ton geleend. Met dat geld willen we groeien om zo echt impact te kunnen maken.” Momenteel bestaat het assortiment uit het gemengde veldboeket, een bos rozen en een bos seizoensbloemen. En ook kantoorplanten worden bezorgd. Onlangs ging het bedrijf een samenwerking aan met een orchideeënkwekerij met een duurzaamheidsverhaal. “Dat past helemaal bij ons. En ja, je moet uiteindelijk wel leveren wat mensen willen. We zijn nu aan het kijken hoe we het assortiment met planten kunnen uitbreiden.”

Niet 'jij bloemen, wij geld'
Hoe kun je het onderscheid maken met grote spelers als Bloomon? “Laten we vooropstellen dat Bloomon een groot en sterk merk heeft neergezet waar wij respect voor hebben, maar wij zien hen totaal niet als directe concurrent. Wat zij doen is puur transactioneel bloemen verkopen. Jij bloemen, wij geld.” Van Beuningen refereert naar de zichtbare trend dat consumenten steeds meer willen weten waar hun producten vandaan komen. Hoe zijn de arbeidsprocessen? Hoe duurzaam en eerlijk is het product? Dat zijn vragen die bedrijven en consumenten steeds meer bezighouden. 

The Flower Family gebruikt naar eigen zeggen zijn bloemen niet als transactiemiddel, maar om goed te doen op een relationele manier. “Het is niet de overheid die dat moet doen, maar het bedrijfsleven moet anders gaan denken en niet alleen uit zijn op geld, macht en status.” Het klinkt mooi en ambitieus, maar toch is het wel verdraaid handig als het businessmodel ook geld in het laatje brengt. Dat is volgens Van Beuningen een kwestie van het vinden van de juiste balans. “We willen impact maken, dat is onze missie. Maar dat kunnen we niet realiseren als we geen bloemen verkopen. Bovendien zijn wij ook ondernemers die een duurzaam businessmodel willen opzetten, daar is geld verdienen een belangrijk onderdeel van en dat begrijpen wij dondersgoed.”

De ambities van The Flower Family beperken zich niet alleen tot Nederland en niet alleen tot online. “Omnichannel heeft de toekomst, dus we willen vroeg of laat wel een fysieke plek hebben”, vertelt Van Beuningen. Waarschijnlijk in de vorm van een conceptstore waar de klant een echte ‘experience’ geboden wordt. “Bijvoorbeeld met Marqt of met merken die hetzelfde gedachtegoed hebben, zoals Tony’s Chocolonely.” Vooralsnog is dat echter nog toekomstmuziek en ligt de focus eerst op online. Ook samenwerkingen met andere passende merken zou de medeoprichter graag aangaan.

Flowering a better world
“De slogan is flowering a better world, niet flowering a better Holland of Amsterdam. Dus we zijn wel degelijk jongens met ambities”, zegt Van Beuningen. Maar voor nu liggen die ambities vooral in Nederland. Over twee tot drie jaar hoopt de startup dat de grote bedrijven in alle grote steden in Nederland familymember bij The Flower Family zijn. “Zij kunnen samen met ons de wereld een beetje mooier maken, en tegelijkertijd hun kantoor natuurlijk.”
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!