Coronacrisis: hoe gaat het met 'onze' local heroes?

Coronacrisis: hoe gaat het met 'onze' local heroes?

Het coronavirus heeft ook zijn weerslag op lokale ondernemers. Zij zijn geen onderdeel van een grote keten en moeten zelf dealen met de consequenties. RetailTrends portretteerde onlangs elf lokale retailhelden. Hoe komen zij de coronacrisis door? We vroegen het drie van hen.

Delicatessenwinkel Woarst is gevestigd in het centrum van Arnhem en verkoopt onder meer Italiaanse wijnen en borrelworsten. Sinds de maatregelen omtrent de corona-uitbraak is de winkel alleen nog op vrijdag en zaterdag open, van 10.00 uur tot 17.00 uur. Met deze aangepaste tijden probeert eigenaar Matthias Peuser het winkelbezoek van klanten gecoördineerd te laten verlopen. “Mensen willen vooral op vrijdag of zaterdag iets lekkers voor bij de borrel. Daarom zetten we voorlopig op die dagen in”, legt hij aan de telefoon uit.

Doordat iedereen momenteel zo min mogelijk de deur uitgaat en het grootste gedeelte van de omliggende winkels inmiddels gesloten is, staan de cashflow en omzet van Woarst volgens Peuser onder...

Het coronavirus heeft ook zijn weerslag op lokale ondernemers. Zij zijn geen onderdeel van een grote keten en moeten zelf dealen met de consequenties. RetailTrends portretteerde onlangs elf lokale retailhelden. Hoe komen zij de coronacrisis door? We vroegen het drie van hen.

Delicatessenwinkel Woarst is gevestigd in het centrum van Arnhem en verkoopt onder meer Italiaanse wijnen en borrelworsten. Sinds de maatregelen omtrent de corona-uitbraak is de winkel alleen nog op vrijdag en zaterdag open, van 10.00 uur tot 17.00 uur. Met deze aangepaste tijden probeert eigenaar Matthias Peuser het winkelbezoek van klanten gecoördineerd te laten verlopen. “Mensen willen vooral op vrijdag of zaterdag iets lekkers voor bij de borrel. Daarom zetten we voorlopig op die dagen in”, legt hij aan de telefoon uit.

Doordat iedereen momenteel zo min mogelijk de deur uitgaat en het grootste gedeelte van de omliggende winkels inmiddels gesloten is, staan de cashflow en omzet van Woarst volgens Peuser onder druk. “Op een normale zaterdag komen er gemiddeld zestig tot zeventig klanten de winkel binnenlopen. Afgelopen zaterdag waren dat er iets meer dan twintig. Het gemiddelde bonbedrag was wel wat hoger, maar alsnog draaiden we een stuk minder omzet dan normaal. Erg jammer, alles liep net zo lekker.”

Gemeentelijke vergoeding voor bezorgkosten
Om klanten zo goed mogelijk te bedienen en de verkoop te stimuleren, heeft de delicatessenwinkel zijn website aangevuld met afhaalproducten. Klanten kunnen bijvoorbeeld een focacciabroodje bestellen met Italiaanse vleeswaren, aangevuld met een kop koffie of een biertje. De bestelling kan in de vestiging worden opgehaald of wordt per fiets thuisbezorgd door een lokale bezorgdienst. De gemeente Arnhem vergoedt op dit moment de bezorgkosten, vertelt Peuser. 

De ondernemer is verder vooral druk met het voeren van onderhandelingen. “Ik ben aan het kijken of ik een lening kan krijgen, die heb ik nog niet op de winkel. Ook probeer ik de huur voor de komende tijd naar beneden te krijgen.” Als de verhuurder meewerkt en de winkel twee dagen per week open mag blijven, houdt Woarst het wel een tijdje vol. Al vreest Peuser wel voor aankomend weekend, nu er nog meer winkels gesloten zijn. “We zullen zien wat er gebeurt. Niemand heeft een glazen bol, dus we kunnen het niet voorspellen. Ik hoop dat als het straks allemaal voorbij is, klanten wat meer uitgeven, om de verloren kosten een beetje recht te trekken.”

Slagerij Ter Weele heeft twee winkels in Oene en Emst, in Gelderland. De eigenaren halen de dieren bij boeren die ze kennen, weten wat de dieren te eten krijgen en slachten ze zelf. Klanten weten de winkels nog steeds goed te vinden. “Het is druk”, zegt eigenares Ike ter Weele door de telefoon. Al zijn de horeca – waaronder sterrenrestaurant De Librije in Zwolle – en de catering weggevallen. Over dat laatste: “Het is niet anders. We proberen er het beste van te maken.”

Tijd voor meer vragen heeft Ike niet. Ze moet snel weer verder. “Er staan klanten in de winkel. En die wil ik niet te lang laten wachten. Dat vind ik niet netjes.” Haar man Herman, net klaar met slachten (bij Ter Weele in Oene is het elke maandag slachtdag), laat later via de mail weten dat klanten er nu vaker voor kiezen om de bestelling door te bellen. “En ze maken ook gebruik van de webshop.”

In de winkels zijn diverse hygiënemaatregelen getroffen. “Wij hebben een desinfecteerdispenser bij de voordeur hangen”, vertelt Herman. “Met het verzoek aan de consument om eerst de handen te wassen.” Ook wordt klanten gevraagd om anderhalve meter afstand te houden. “En we vragen om de eigen tas thuis te laten en met de pin te betalen. En natuurlijk bezorgen wij ook bestellingen. In onze auto's zit een handenwasgelegenheid.”

Bij De Stadsakker in Groningen vinden consumenten alles wat ze nodig hebben voor het onderhouden van een eigen moestuin (in de stad). De deuren van de winkels zijn vooralsnog op aangepaste tijden open en er wordt een strak deurbeleid gevoerd. De Stadsakker is een typische seizoenswinkel en normaal gesproken is de periode van maart tot juni het drukst. Ook nu blijven klanten de winkel bezoeken, want zaaien en planten kun je niet even een jaartje uitstellen, vertelt eigenaresse Merlijn Albering. “We merken ook nu dat we een belangrijke spil zijn in het leven van onze klanten. Al is het minder druk, we bieden toch een groep mensen de kans om in hun tuin aan de slag te gaan.”

Toch beslist Albering deze week of ze de deuren van de winkel wel of niet openhoudt. Door de rust in de binnenstad heeft De Stadsakker vijftig procent minder klanten, die gemiddeld minder kopen. “Klanten komen gericht met een lijstje binnen en kopen alleen wat ze nodig hebben, zonder nog even een rondje door de winkel te maken.” Albering kijkt daarom deze week of het ook lukt om met online en bezorging in de stad de klanten te bedienen. 

Bewust lokaal
De webshop doet goede zaken volgens Albering. “Eerder deden wij nul aan webbestellingen, deze week is dat opgelopen naar drie per dag. Als de webshop verder wordt uitgebreid, zal dat alleen maar groeien.” Daarnaast groeit de aanvraag naar groentepakketten, die De Stadsakker op eigen land verbouwt. “Mensen kopen op dit moment echt bewust lokaal en willen dat met onze pakketten onderstrepen. Omdat nu het inkomen van sommige mensen wegvalt of ze op zoek zijn naar een invulling van hun dag, biedt de moestuin een oplossing.”

Dit heeft een positieve invloed op de groei van de groene tak van De Stadsakker. “We hebben onze akker in één keer met vijftig procent kunnen vergroten. Een stap die we anders over enkele jaren hadden uitgespreid, doen we nu in één keer. Plus dat we nu bezig zijn met het opzetten van een distributietak, waardoor we een nog grotere groep kunnen bereiken.”

Albering heeft verder haar handen vol aan alle zaken die bij de crisis komen kijken. Als ondernemer heb je onder meer te dealen met personeel, leveranciers en het doorvoeren van de maatregelen in de winkel, vertelt ze. “Daarnaast hebben onze klanten behoefte aan een praatje in de winkel. Daarvoor ben je lokaal ondernemer. Je bent onderdeel van de straat en de wijk." Zolang de winkel van De Stadakker open is, blijft dit dus voor bezoekers een aanspreekpunt. "En hopelijk voor sommigen ook even een rustpunt.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!