Advertorial: Bent u klaar voor intelligente automatisering?

Advertorial: Bent u klaar voor intelligente automatisering?

Uw verzonden pakketjes automatisch bijsturen, slecht weer te slim af zijn of uw klant een hypergepersonaliseerde winkelservice bieden, gebaseerd op zijn of haar gezichtsuitdrukking. Sciencefiction? Toch niet. Het zijn maar enkele voorbeelden van wat AI-gestuurde automatisatie kan betekenen in de retail- en consumentengoederensector. In 2018 gebruikte 40% van alle bedrijven in die sector al een vorm van intelligente automatisering. En dat cijfer zal tegen 2021 verdubbelen. Dat blijkt uit een studie van de IBM Institute for Business Value.
 
Het landschap verandert
In de jaren 90 zorgde de opkomst van e-commerce voor een fundamentele verandering in het winkelgedrag. Dankzij mobile friendly technologie en sociale media bereikte e-commerce een hoogtepunt. De verwachtingen van de klant veranderden en transformeerden uiteindelijk de volledige retail- en consumentengoederensector. Om al die veranderingen het hoofd te bieden, zetten bedrijven technologie in om de markt van dichtbij te volgen, klantvoorkeuren en winkelgedrag te begrijpen en nieuwe producten en waardevolle services te ontwikkelen. Intelligente automatiseringzal daarin een alsmaar grotere rol spelen.

Wat is intelligente automatisering?
Intelligente automatisering is automatisering die gestuurd wordt door Artificial Intelligence (AI). Machines die aangedreven worden door intelligente automatisering kunnen:
●    Leren
●    Aanbevelingen doen
●    Autonoom beslissen
●    Zichzelf bijsturen

Een nieuwe technologische mijlpaal 
De recente studie van IBM toont aan dat 2 op de 5 retailers en merken intelligente automatisering al toepassen. Momenteel doen ze dat vooral om de efficiëntie te verhogen, de kosten te verlagen en interne processen te verbeteren. Denk maar aan demand forecasting. Tegen 2021 willen bedrijfsleiders intelligente automatisering ook implementeren in complexere processen, met een geheel nieuwe manier van zakendoen als doel. Denk maar aan operationele agility, snellere en kwalitatievere beslissingen en een betere customer experience. Bedrijven die nog niet experimenteren met de mogelijkheden van AI riskeren om achter te blijven. Wie competitief wil blijven, moet snel schakelen. 

Een versnelling hoger met intelligente automatisering
Meer dan 80% van de bedrijfsleiders in de sectoren retail en consumentenproducten verwacht dat zijn bedrijf intelligente automatisering zal gebruiken tegen 2021. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2018.
●    85% van de retail- en 79% van de consumentengoederenbedrijven verwachten intelligente automatisering toe te passen in hun supplychainplanning tegen 2021.
●    79% verwacht intelligente automatisering te gebruiken tegen 2021 voor customer intelligence (verzamelen en analyseren van klantgegevens om de klant beter te begrijpen).
●    Bedrijfsleiders in de sectoren retail en consumentengoederen verwachten dat hun jaarlijkse omzetgroei dankzij intelligente automatiseringmet 10% zal toenemen en de operationele kosten met 7% zullen afnemen.

Intelligente automatisering bij consumentengoederen: productie en design
Uit de IBM-studie blijkt dat bedrijfsleiders in de sector van consumentengoederen verwachten dat intelligente automatisering in 2021 vooral ingezet wordt bij productie, productdesign en ontwikkeling. 



Onderhoud en defecten
De grootste kostenpost in productie is het terugkerende onderhoud van machines en gereedschappen. Maar downtime als gevolg van een defect kan nóg duurder zijn. AI-algoritmes kunnen mogelijke defecten op tijd opsporen en automatisch het nodige onderhoud inplannen. 

Kwaliteit 
Daarnaast moet een producent altijd hoogkwalitatieve producten afleveren, ondanks de alsmaar kortere productiedeadlines en complexere producten. De regelgeving en hoge standaarden doen daar nog een schepje bovenop. Machines die uitgerust zijn met intelligente automatisering  kunnen voorspellen welke complicaties kwaliteitsproblemen zullen opleveren. Wanneer een machine een mogelijk probleem detecteert, waarschuwt ze automatisch het productiepersoneel. De machine kan ook zélf acties ondernemen om het probleem te voorkomen.  

Ontwerp 
De klant wil altijd iets nieuws. Daarom moeten merken regelmatig op de proppen komen met nieuwe, en hopelijk ook trendsettende, designs. Ook daarvoor kunnen merken intelligente automatisering inzetten. Die analyseert gigantische hoeveelheden data over productgebruik en globale informatie over consumptie. Dat levert concrete, relevante inzichten op waarmee een bedrijf nieuwe producten kan ontwikkelen met een ongeziene snelheid. 

Retail: supplychainplanning en winkelervaring
Respondenten uit de retail gaven aan dat intelligente automatiseringvooral ingezet zal worden in supplychainplanning en offline winkelen. 

Planning 
Bij supplychainplanning wordt er traditioneel gespeeld met onder andere materialen, distributie en transportplanning. Vaak door een mens van vlees en bloed. Maar dat kan eenvoudiger met AI-gedreven tools. Die verzamelen en analyseren grote hoeveelheden data uit de verschillende planningsfuncties. Daarna maken ze berekeningen waarmee de retailer bijna realtimebeslissingen kan nemen. Naarmate de samenwerking tussen mens en machine evolueert, kan automatisatie ook repetitieve taken uitvoeren, workflows sturen en oplossingen bedenken voor uitzonderingen. 

Fysieke winkels
70% van de retailbedrijfsleiders gaf in de bevraging van IBM aan dat zij intelligente automatisering zullen inzetten in hun brick-and-mortarwinkels. Elke stad of buurt is uniek, met een eigen lokaal publiek en lokale dynamiek. Een winkel in een studentenstad vraagt om een ander assortiment dan een winkel in een vakantieplaatsje. Intelligente automatisering analyseert lokale data en voorspelt welke producten en services het goed zullen doen in uw specifieke buurt. Bovendien versterkt AI de winkelervaring. Dat is nodig, want grote onlinespelers gaan tegenwoordig offline de concurrentie aan met traditionele retailers. Door de klant een hypergepersonaliseerde service aan te bieden, blijft u competitief. 

Steelt AI mensenjobs?
Het is niet de bedoeling dat AI-geautomatiseerde processen werknemers zullen vervangen. Volgens een studie van Harvard levert dat alleen op korte termijn productiviteitswinst op. Het Harvardrapport toont aan dat bedrijven die intelligente automatisering en werknemers laten samenwerken de grootste prestatieverbeteringen zien. De studie van IBM bewijst hetzelfde: 81% van de deelnemers bereidt zich voor op de bijscholing van werknemers. De juiste vaardigheden zijn dan ook een cruciale succesfactor als u intelligente automatiseringe wilt implementeren. U kunt bijvoorbeeld een werknemer leren hoe hij klantinzichten gebruikt om een gepersonaliseerde service te bieden. Anderzijds verwachten bedrijfsleiders dat intelligente automatisatie ook nieuwe rollen zal creëren. Vooral machine learning-engineers, data-analisten, datawetenschappers, AI interaction designers en AI-engineers worden gegeerde profielen.

Meer weten over de AI-revolutie in de sectoren retail en consumentengoederen? 
Lees het volledige rapport en kom te weten hoe uw business up and running blijft.

 

 

 

 

 

Advertisement

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends