Binnen de top van de Nederlandse retail is minder dan een vierde vrouw. 21 procent om precies te zijn. Dat blijkt uit onderzoek van RetailTrends onder de honderd grootste Nederlandse retailers. Dat is een stijging van zes procent ten opzichte van vijf jaar geleden, toen was vijftien procent in de top vrouw. Maar het komt nog niet in de buurt van het vrouwenquotum (een derde van de top moet vrouw zijn) dat toenmalig minister Jet Bussemaker in 2015 invoerde.

Het onderzoek is gehouden onder de raden van bestuur en raden van commissarissen binnen de retail. Van de 21 procent is twintig procent van de vrouwen werkzaam als hr-directeur, zeventien procent is ceo en de commercieel directeuren zijn met veertien procent vertegenwoordigd. 

"Je zou zeggen dat de detailhandel een plek is waar vrouwen goed vertegenwoordigd zijn", zegt Laura Hendrickx, cfo bij Intergamma. Vooral omdat twee derde van de shoppers ook nog steeds vrouw is, zo blijkt uit eerder onderzoek van winkelcentrumonderzoeker Strabo. 

Volgens Hendrickx is de man-vrouwverdeling nu nog iets waar onderzoek naar gedaan wordt, maar zal dat op den duur verdwijnen. "Het is mijn wens dat het niet uitmaakt of je man of vrouw bent en dat we dit artikel niet hoeven te schrijven. De beste kandidaat wint, of het nou een man of een vrouw is. Dat moet zo in balans zijn dat gender geen issue is." Lees in het aprilnummer van RetailTrends alles over de man-vrouwverhouding binnen de Nederlandse retail.