Beslist.nl: Persconferenties beïnvloeden koopgedrag

Beslist.nl: Persconferenties beïnvloeden koopgedrag

Er is een duidelijke relatie zichtbaar tussen de corona-persconferenties van de overheid en de voorkeur van de consument voor bepaalde productcategorieën. Dat blijkt uit cijfers van Beslist.nl op basis van zoekopdrachten.

Volgens het ‘online winkelcentrum’ is er elke keer na de aankondiging van nieuwe maatregelen een verschuiving te zien, schrijft Emerce. Nadat de eerste besmetting met het coronavirus in Nederland werd vastgesteld, werden vooral thermometers en handzeep ingeslagen. Ook boodschappen namen online een vlucht. 

Na de persconferentie van 15 maart, waarna onder meer de horeca, sportclubs en scholen dicht gingen, werden meer fitnessartikelen, trampolines en producten voor thuiswerken (zoals webcams) verkocht. Bij de persconferentie van 23 maart werd onder meer bekendgemaakt dat kappers hun deuren moeten sluiten en dat vergunningplichtige evenementen tot 1 juni verboden zijn. Volgens Beslist.nl leidde dat tot een toegenomen vraag naar buitenspeelgoed, zoals skeelers (+180 procent) en speelballen. 

Na de maatregelen van 5 april waren vooral tuinartikelen, zoals loungesets (+92 procent), tuinplanten (+108 procent) en tuinhuisjes (+77 procent), in trek. Eind april werd er vooral meer gezocht naar tondeuses en kappersscharen, nadat bekend werd dat de kapsalons langer gesloten zouden blijven. Vakantiebenodigdheden zoals koffers en zwemkleding zijn juist een stuk minder in trek. 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends