Picnic verwacht in 2022 winstgevend te zijn

Picnic verwacht in 2022 winstgevend te zijn

Picnic kan in 2022 winstgevend zijn. Die verwachting spreekt ceo en medeoprichter Michiel Muller uit in een gesprek met RetailTrends.

Als de in 2015 opgerichte onlinesuper zou besluiten te stoppen met groeien, dan zou er volgens Muller al veel eerder winst gemaakt kunnen worden. Maar Picnic wil doorgroeien. "Als je de fulfilmentcenters die langer dan twee jaar open zijn combineert met de steden waar we al meer dan twee jaar bezorgen, dan ben je op het niveau van unit profitability al positief. Dus daar toon je al aan dat winstgevendheid mogelijk is." In 2018 voorspelde Muller dat Picnic in 2020 voor het eerst winst zou maken.

Picnic investeert onder meer volop in distributiecentra. Woensdag werd op bedrijvenpark Ecofactorij in Apeldoorn een dc van twintigduizend vierkante meter geopend, het grootste dc van Picnic tot nu toe. Door de grote vraag tijdens de coronacrisis werd de opening vervroegd. Aanvankelijk zou het dc dit najaar opengaan. Er komen uiteindelijk 450 mensen te werken. "We zijn straks in staat om dagelijks duizenden extra orders in dit dc te verzamelen en daardoor ruimte te scheppen bij andere dc's", zegt Muller, die samen met wethouder Jeroen Joon de openingshandeling verrichtte. 

De andere dc's van Picnic staan in Diemen, Eindhoven, Utrecht, Nijkerk en Rotterdam. Na de zomer van 2021 komt er nog een geheel gerobotiseerd dc in Utrecht bij.

Picnic bezorgt in ruim honderd plaatsen. Muller wil onder meer uitbreiden naar 't Gooi en naar Friesland, Groningen en Drenthe. Het gaat alleen om stedelijke gebieden. "Uiteindelijk willen we ongeveer twee derde, zo'n zeventig procent, van de huishoudens bereiken. In het buitengebied werkt ons gratis bezorgmodel niet. Anders ben je te lang aan het rijden tussen klant A en klant B. Dat kun je niet gratis doen."

Foto's: RetailTrends

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!