Hoe staat 't met het Duitse avontuur van Decorette?

Hoe staat 't met het Duitse avontuur van Decorette?

We gaan naar Duitsland, kondigde woningtextielformule Decorette een halfjaar geleden aan. Onder de naam Homed, omdat de naam Decorette in Duitsland al was vergeven. Manager operations Germany Ruby Beck vertelt hoe het er nu voor staat.

Hoe staat het met jullie plannen om in Duitsland te beginnen?
"Die plannen zijn inmiddels wel redelijk concreet, omdat we met een partij in Duitsland als masterfranchiser gaan werken. Daar zijn we een plan voor aan het maken, wat acquisitie betreft. Het is de bedoeling dat we in Q1 2021 de eerste winkels hebben." 

Maar het heeft dus wat vertraging opgelopen?
"Door de coronacrisis heeft het zo'n tweeënhalve maand stilgelegen. Iedereen is natuurlijk hartstikke onzeker over wat er gaat gebeuren. Zeker in Duitsland, waar op een gegeven moment een algehele lockdown was. Ik snap dan wel dat het niet meteen top of mind is om een Homed-Decorette-winkeltje te starten, als je niet eens weet of dat wel open kan blijven. Dus dat heeft best wel wat voor vertraging gezorgd. Maar we pakken het nu weer op. We...

We gaan naar Duitsland, kondigde woningtextielformule Decorette een halfjaar geleden aan. Onder de naam Homed, omdat de naam Decorette in Duitsland al was vergeven. Manager operations Germany Ruby Beck vertelt hoe het er nu voor staat.

Hoe staat het met jullie plannen om in Duitsland te beginnen?
"Die plannen zijn inmiddels wel redelijk concreet, omdat we met een partij in Duitsland als masterfranchiser gaan werken. Daar zijn we een plan voor aan het maken, wat acquisitie betreft. Het is de bedoeling dat we in Q1 2021 de eerste winkels hebben." 

Maar het heeft dus wat vertraging opgelopen?
"Door de coronacrisis heeft het zo'n tweeënhalve maand stilgelegen. Iedereen is natuurlijk hartstikke onzeker over wat er gaat gebeuren. Zeker in Duitsland, waar op een gegeven moment een algehele lockdown was. Ik snap dan wel dat het niet meteen top of mind is om een Homed-Decorette-winkeltje te starten, als je niet eens weet of dat wel open kan blijven. Dus dat heeft best wel wat voor vertraging gezorgd. Maar we pakken het nu weer op. We zijn onder meer met leveranciers bezig. Op zich ziet het er goed uit."

Van uitstel komt geen afstel.
"Nee, nee. We hebben zó'n mooie showroom in Bielefeld neergezet (daar zit moederbedrijf EK/servicegroup, red.), dus het zou wel heel zonde zijn als we dat voor Jan Joker zouden hebben gedaan. We gaan volle vaart vooruit nu, hoor." 

Al een locatie op het oog?
"Nee, we hebben wel gesprekken gehad. Maar we hebben nog geen locatie op het oog. We gaan samenwerken met een partij die nu vooral leverancier is van binnenzonwering en zij hebben iemand aangenomen die al in de woninginrichting zit in Duitsland. Ik denk dat de acquisitie nu beter van de grond komt dan wanneer ik het zou doen. (lacht) Buiten dat ik me bezighoud met Duitsland, ben ik ook nog accountmanager voor Nederland. Ik spreek wel aardig Duits - want anders is er sowieso geen beginnen aan - maar het is goed dat we daar iemand hebben die daar echt de markt kent en die de mensen kent." 

Ligt het dan voor de hand om in Noordrijn-Westfalen te beginnen of maakt dat niet echt uit?
"Dat maakt eerlijk gezegd niet zoveel uit. We gaan in Duitsland ook met onze Nederlandse leveranciers werken, dat zijn onze kernleveranciers. De meesten hebben al klanten in Duitsland. Het is hartstikke fijn als het in de buurt is van Bielefeld, maar aan het eind van de rit is het wel zo dat als er een meneer in München een Homed-Decorette-winkel wil starten, dan moet dat ook kunnen. Het is lekker als het aan te rijden is, maar Duitsland is een groot land. Als straks de beurzen weer mogen, gaan we volle bak. En als er dan iemand is die uit Zuid-Duitsland komt, dan gaan we zorgen dat daar een mooie winkel wordt neergezet."

"En we zijn ook bezig met Duitse leveranciers, omdat we wel een aanvulling nodig hebben op het assortiment. Iets wat onze huidige leveranciers niet kunnen aanbieden. Tussen het noorden van Duitsland en het zuiden van Duitsland zit sowieso al een verschil, in de mensen die er wonen en wat je bijvoorbeeld moet hebben aan aanbod in gordijnen. In een stad kun je wat hipper - in dat segment zitten wij wat meer. Maar kanten klosjes zullen in het zuiden van Duitsland - tegen Oostenrijk aan - misschien top of the bill zijn, maar daar hebben we nu geen leverancier voor. Het is mooi dat we daar met die Duitse meneer wat beter naar kunnen gaan kijken."

Maar er zijn al ondernemers die hebben gezegd 'dat lijkt ons wel wat'?
"Ja. We hebben natuurlijk een acquisitiefolder in het Duits. Daar is ook wel wat uitgekomen. We zijn ook al bij mensen geweest. Maar ik ben voorzichtig. In eerste instantie had ik bedacht dat we nu al een winkel zouden hebben, maar het is toch best wel lastig. Mensen willen wel, maar het heeft natuurlijk ook met financiën te maken. En sommigen hebben in coronatijd ook wel een ader moeten laten, dus dan wordt het wat moeilijker. Maar nogmaals: Q1 2021 hebben we gewoon een winkel, hoor!"

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!