Winnaar/verliezer van de week: Zeeman en McDonald’s

Winnaar/verliezer van de week: Zeeman en McDonald’s

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Zeeman en McDonald's.

Winnaar: Zeeman
Een hoop gebakken lucht: dat is wat dure parfummerken de consument proberen aan te smeren – althans, als je het aan het marketingteam van Zeeman vraagt. Volgens de textielketen betaal je bij een geurend goedje van een merk als Chanel of Prada grotendeels voor ‘de kosten van bekende filmsterren of fotomodellen, dure foto- en filmproducties en de verkoop via meerdere tussenschakels’. In een tegenreactie (en bovenal een slimme marketingstunt) lanceerde de retailer vorige week twee verschillende unisex parfums onder de naam ‘Lucht’. Beide op basis van twintig procent parfumolie en beide te koop voor slechts vijf euro. De actie kon rekenen op de nodige media-aandacht en het geurtje was binnen één dag uitverkocht, zowel online als in de winkels, waarna het tegen hoge bedragen werd aangeboden op Marktplaats. Zeeman belooft zo snel mogelijk weer nieuwe voorraad te hebben, ‘zodat...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Zeeman en McDonald's.

Winnaar: Zeeman
Een hoop gebakken lucht: dat is wat dure parfummerken de consument proberen aan te smeren – althans, als je het aan het marketingteam van Zeeman vraagt. Volgens de textielketen betaal je bij een geurend goedje van een merk als Chanel of Prada grotendeels voor ‘de kosten van bekende filmsterren of fotomodellen, dure foto- en filmproducties en de verkoop via meerdere tussenschakels’. In een tegenreactie (en bovenal een slimme marketingstunt) lanceerde de retailer vorige week twee verschillende unisex parfums onder de naam ‘Lucht’. Beide op basis van twintig procent parfumolie en beide te koop voor slechts vijf euro. De actie kon rekenen op de nodige media-aandacht en het geurtje was binnen één dag uitverkocht, zowel online als in de winkels, waarna het tegen hoge bedragen werd aangeboden op Marktplaats. Zeeman belooft zo snel mogelijk weer nieuwe voorraad te hebben, ‘zodat zoveel mogelijk mensen plezier kunnen hebben van Lucht’. En daarna? “Ons doel is om nu ook de Fransen, Spanjaarden en Duitsers bekend te maken met onze eigenzinnige acties.”

Verliezer: McDonald’s
Wordt McDonald’s het volgende slachtoffer van cancel culture? Het zou zomaar eens kunnen. Net als bedrijven als Facebook, Gucci en Zalando ligt nu ook de burgerketen onder vuur wegens vermeende discriminatie. Een groep van 52 zwarte ex-franchisers, die samen de leiding hadden over tweehonderd Amerikaanse filialen, sleept het bedrijf zelfs voor de rechter. Ze werden naar eigen zeggen aan het roer gezet van restaurants in slechte wijken, die relatief weinig omzet draaiden. Die bedroeg destijds twee miljoen dollar per jaar, terwijl een gemiddeld Amerikaans McDonald’s filiaal tussen 2011 en 2016 jaarlijks 2,7 miljoen dollar omzet boekte. McDonald’s zou hen ‘misleidende financiële informatie’ hebben gegeven omtrent de filialen en zou witte franchisers meer financiële steun hebben geboden. De groep ondernemers eist nu een schadevergoeding van tussen de 4 en 5 miljoen dollar. Hoewel het niet de eerste keer is dat de fastfoodreus wordt beschuldigd van discriminatie, lijkt het er nog niet op dat Amerikanen de burgers en frietjes massaal links laten liggen. 
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!