Webwinkels staat een ongekende drukte te wachten nu de niet-essentiële winkels op last van het kabinet dicht moeten. Volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org staat e-commerce 'een enorme klus te wachten', zo meldt Nu.nl.

"Webwinkels moeten alles op alles zetten om te zorgen dat consumenten hun pakketjes op tijd ontvangen", zegt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. Online bestedingen zullen toenemen en alle producten voor het thuiswerken en die consumenten in huis nodig hebben komen al op de huidige feestdagendrukte, stelt de directeur.

Bij webwinkel bol.com zagen ze maandagochtend al meer bestellingen binnenkomen dan verwacht. Het platform onderzoekt de mogelijkheden met zijn bezorgdiensten en logistieke partners voor eventuele toenemende drukte, meldt een woordvoerder. Ook webshop Wehkamp heeft vertrouwen in de mogelijke stijging van de bestellingen. "Als niet-essentiële winkels moeten sluiten, verwachten wij meer onlineverkopen. Dat effect zagen we ook toen dit voorjaar de eerste maatregelen werden afgekondigd."

FNV waarschuwt
Ondertussen maakt vakbond FNV zich zorgen over de toenemende drukte bij webshops, distributiecentra en de pakkettensorteercentra van PostNL. De werkdruk is op die plekken al hoog en dat zal nu met de winkelsluitingen verder toenemen. "Nu nog meer mensen online gaan bestellen, moet er alles aan worden gedaan om ervoor te zorgen dat de werksituatie daar veilig is en blijft, anders is het dweilen met de kraan open, dat leidt tot nieuwe besmettingen en dan zijn we nog verder van huis", aldus FNV-voorzitter Han Busker.