DA-topman hoopt alle ex-franchisers terug te winnen

DA-topman hoopt alle ex-franchisers terug te winnen

DA heeft in het verleden ondernemers verloren door een gebrek aan vertrouwen in het beleid. “Ik hoop dat ze allemaal weer terugkomen”, zegt algemeen directeur Ruud van Munster in de RetailTrends-podcast.

Van Munster heeft er begrip voor dat ondernemers eerder weinig vertrouwen hadden in de samenwerking met DA. “Inmiddels hebben we bewezen dat we een aantal dingen wél goed kunnen waarmaken”, zegt hij. Hij pleit voor één sterke formule van zelfstandige drogisterijen in plaats van een versnipperd landschap. “Van al die kleinere, afgesplitste formules heeft niemand het volgehouden.”

De formule Care & Beauty was enkele jaren terug de laatste grotere afsplitsing van DA-ondernemers en is momenteel nog met zo’n twintig winkels actief. Eerder ruilden veel franchisers DA in voor D.I.O., maar beide formules fuseerden waarna de winkels naar DA werden omgebouwd.

Van Munster zegt verder dat DA het qua like-for-like omzet ‘heel goed’ doet. Dat heeft de formule volgens hem mede te danken aan zijn sterke netwerk in de provincie. “Consumenten hebben de weg teruggevonden naar de lokale winkel.” 

Beluister hier het hele gesprek met Ruud van Munster over zijn retaillessen.
 

Reacties 4


Geen Da fan 6 jan, 19:05

Misschien eerst maar eens de huidige ondernemers binnen boord houden.

DA is al jaren geen stabiele organisatie meer. Hebben al tig directeuren gehad die het allemaal wel weer op de rit zouden krijgen. Maar van bijna 1000 winkels naar net 300 (na samengang met Dio) en een niet zo rooskleurig toekomstbeeld.

Ze willen weg van de 1+1 acties maar elke 2 weken vallen er weer prijsfolder door de bus.

Dus misschien eerst maar eens een paar jaar stabiel draaien (en zwarte cijfers schrijven) en dan maar eens kijken....

Er staat nu nog steeds een formule die het tegen elke andere keten aflegt.


Reinder Koornstra 7 jan, 12:10

De ellende begon toen men zich eindelijk realiseerde met één formule drogisterijen van sterk verschillende omvang, vestigingsplaats en functie te herbergen. Maar drie verschillende formules hanteren (DA t’Attence, DA en Stip) was vanuit Amersfoort bedacht, en veel DA drogisten waren het met hun plaats in de nieuwe DA orde niet eens! Vooral ‘Stip’ voelde als een degradatie voor veel drogisten die jarenlang trots als DA door het leven stapten!
Tja, en het is wél een franchise formule, natuurlijk.
Met ondernemers die meerdere filialen bezaten werd DA een lappen deken waar niemand meer licht in de tunnel kon ontwaren!
Natuurlijk had men best drie verschillende ‘typologieën’ kunnen ontwikkelen binnen dezelfde formule zonder al die eigenzinnige ondernemers (een pleonasme natuurlijk) tegen zich in het harnas te jagen. De fusie met DIO heeft het niet gemakkelijker gemaakt de gemoederen te doen bedaren!
Ik zag dat Van Munster ook nog ‘retaillessen’ geeft, maar volgens mij heeft hij moeite genoeg met zijn eigen tent, toch?


Gerben Versteeg 8 jan, 11:02

DA gaat ten onder aan de eigenwijze ondernemers niet de directie heden en uit het verleden. Met bijna 1000 winkels in de jaren 90 tot nog geen 300 anno 2020 zegt dit al genoeg. DA had veel eerder de koppen bij elkaar moeten steken en moeten zorgen voor scherpe acties en mee moeten gaan met de markt.

Nu word het heel lastig om te concurreren met een KV of Etos die op veel betere locaties zitten en beter kunnen inkopen. Onder de DA drogisten zal er een enkeling overleven met een lage huur(Eigenpand) en of eye love afdeling.


c.t. de koning 8 jan, 13:37

een ex Da en ex Dio overgestapt naar eerlijke formule, omzet verdubbeld, produktiviteit meer dan verdubbeld, omzetsnelheid meer dan 10, investeringen in inventaris en voorraad gehalveerd
Als er geen harden afspraken gemaakt kunnen worden door alle partijen wint de da het nooit meer
je redt het echt niet meer met alleen maar je best doen.
Ik was zelf ook te lang eigenwijs.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!