'Markt voor online boodschappen met bijna 50 procent gestegen'

'Markt voor online boodschappen met bijna 50 procent gestegen'

De bezorging van boodschappen door supermarkten en speciaalzaken nam vorig jaar met 49 procent toe. Dat blijkt uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). 

Het marktaandeel van ‘delivery’ vanuit foodretail ligt nu op 6,1 procent, met een waarde van 2,7 miljard euro. Dat is ruim zeshonderd miljoen euro meer dan het instituut oorspronkelijk had ingeschat. “Corona heeft gefungeerd als aanjager. Delivery was al langer een groeiende trend, maar heeft dit jaar een vlucht genomen”, aldus Inga Blokker, directeur van het onderzoeksbureau van FSIN en vanaf 1 mei de opvolger van Jan-Willem Grievink als directeur van het instituut. “Mensen die normaal nooit bestellen, hebben noodgedwongen kennisgemaakt met het gemak van thuis warme maaltijden en boodschappen laten bezorgen.”

Ook de markt voor maaltijdbezorging kreeg door de coronacrisis een flinke boost. Die groeide in 2020 met 37 procent naar een waarde van ruim 2,7 miljard euro. Zonder de crisis zou de omzetgroei naar schatting rond de veertien procent zijn geweest. In totaal was maaltijdbezorging goed voor bijna een vierde van de totaalmarkt voor buitenshuis eten en drinken. 

'Groei zet door'
De groei die nu versneld is ingezet, zet volgens FSIN voorlopig door – ook als de coronamaatregelen uiteindelijk geschrapt worden. “Ook mensen die eerder nooit eten of boodschappen bestellen, zullen dat na corona zo nu en dan blijven doen”, aldus Blokker. Bovendien is er een grote groep jonge mensen die regelmatig ‘geen zin heeft om te koken’, stelt ze. “Waarvan we in ons consumentenonderzoek zien dat maaltijdbezorging voor hen op zo’n moment de meest natuurlijke optie is. Méér dan een kant-en-klaarmaaltijd van de supermarkt, bijvoorbeeld. Dat belooft ook voor de toekomst groei voor de bezorgmarkt.”
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!