'Consument hekelt supermarkt die stunt met niet-essentiële producten'

Zeventig procent van de consumenten vindt dat stunten met niet-essentiële producten verboden moet worden totdat alle winkels weer open mogen. Dat blijkt uit onderzoek van Radar waaraan bijna 30 duizend Nederlanders deelnamen. 

Veel consumenten noemen de stunts, zoals de ‘handdoekenactie’ van Albert Heijn vorige maand, niet netjes. Toch heeft bijna één op de vijf (19 procent) gedurende de strenge lockdown bij de supermarkt artikelen gekocht die hij of zij anders bij een ‘niet-essentiële’ winkel zou kopen. Het gaat bijvoorbeeld om kookgerei, huishoudelijke spullen, klus-, kantoor- en knutselwaar, maar ook kleding (zoals handschoenen en sokken), verzorgingsproducten en bloemen. Een enkeling kocht zelfs een smartwatch of stofzuiger bij de supermarkt. 

Van de deelnemers zegt ruim tachtig procent deze artikelen na de lockdown weer bij andere winkels te zullen halen. Zeventien procent geeft aan de spullen wel (deels) bij de supermarkt te blijven kopen, bijvoorbeeld vanwege de prijs. 

Vorige maand werd Albert Heijn bekritiseerd wegens een 1+1-actie voor badmatten en handdoeken. HEMA-topman Tjeerd Jegen haalde op LinkedIn hard uit naar de supermarktketen. "Dit is blijkbaar retailsolidariteit midden in een lockdown waarbij niet-essentiële winkels gesloten worden en de supermarkten niet-essentiële non-foodproducten in de ramsj gooien”, schreef hij. Na een 'goed gesprek’ met Jegen liet Ahold Delhaize-topman Wouter Kolk weten dat Albert Heijn voortaan terughoudend zou zijn rondom dergelijke acties.
 

Reacties 3


B C 10 feb, 10:40

Weer zo'n gevalletje, we zeggen dit ,maar doen dat! Flut nieuws/ onderzoek... Natuurlijk zal men zeggen dat het niet netjes is voor "de camera" maar als het erop aankomt koop men het wel. Vraag: zou je meer willen betalen voor je kleding als hiermee uitbuiting van kinderen of eerlijk loon voor de arbeiders van herkomst wordt verkregen? Ja hoor dat zou ik doen...NOT, gaan gewoon de volgende dag bij Primakt, Action etc hun karretje vol kopen! Vraag zou je meer betalen voor biologisch eten? Jazeker...NOT, en zo kan ik wel ff doorgaan...70% zegt dat het niet kan, maar meer dan 90% doet het stiekem toch ;( Juist dit "mechanisme" van ja zeggen maar toch iets anders doen zit vooruitgang in de weg.


Marleen Te Vaanholt 12 feb, 10:47

Ik snap de ophef niet. Winkels als Albert Heijn doen precies wat ze altijd deden. Die handdoeken actie doen ze al jaren. Net als al die andere producten. Aldi en Lidl hebben wekelijks dit soort acties met producten. Daar hoort bij hun formule.
De mensen die daar kopen deden dat ook vaak al voor de sluiting van niet-essentiele winkels.
Dus wat speelt hiernu werkelijk? Afgunst, jaloezie, misschien?


Gijs Derks 13 feb, 13:19

Beste Marleen, je hebt inderdaad helemaal gelijk dat Albert Heijn deze acties al jaren doet. Echter gaat het er hier om dat men blijft stunten met niet-essentiële producten, terwijl andere winkels die deze goederen ook verkopen verplicht gesloten zijn. Het zou Albert Heijn zeker sieren als men dit soort acties tijdelijk on hold had gezet. Dat zou een mooi gebaar zijn naar de ketens die verplicht dicht zitten. Mensen kunnen het noodzakelijke kopen bij AH, maar we gaan hier momenteel niet groots mee uitpakken om de verkopen te stimuleren. Helaas werkt de retail wereld niet zo, maar de consument had dat dus wel graag zo gezien. En ik persoonlijk eigenlijk ook wel.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!