De witte jassen zijn al een tijdje weg en langzaamaan wordt de opticien meer en meer fashionretailer. Wat betekent dat voor het personeelsbeleid? We bespreken het met Esther Bodde, HR director van optiekketen Hans Anders.

“Je moet mij niet op de winkel laten passen, maar de winkel laten verbouwen.” Met deze oneliner vat de ervaren HR-professional Esther Bodde haar carrière kernachtig samen. Ze zag de afgelopen 25 jaar verschillende markten en maakte drie jaar terug nog de op het oog opvallende overstap van bloemen (FloraHolland) naar brillen. De rode draad in al haar rollen: bouwen en transformaties vormgeven. Zo ook bij Hans Anders. “Mijn opdracht hier is het aangenamer maken van de employee journey. En dat zorgt weer voor een betere klantreis.”  


Bodde en haar mededirectieleden kregen van eigenaar 3i een duidelijke opdracht: het oorspronkelijke karakter van Hans Anders terugbrengen in de winkel. De formule begon in 1982 met een kleine winkel in Rotterdam met een destijds disruptieve gedachte: hoge kwaliteit brillen voor iedereen betaalbaar. “Dat elan moet weer terug voor de klant van nu”, zegt Bodde. Klanten stellen steeds hogere eisen. “Het zijn geen patiënten meer, maar echt consumenten. Dat maakt dat we de...