Tony’s Chocolonely is voor de vierde keer op rij door consumenten uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland. Dat blijkt uit het jaarlijkse Sustainable Brand Index-onderzoek. Onlinesuper Pieter Pot wint de award voor ‘Initiatief van het Jaar’.

Tony’s Chocolonely werd als ‘overall’ winnaar op de hielen gezeten door De Vegetarische Slager, dat een tweede plek wist te bemachtigen. Bol.com is verkozen tot meest duurzame merk in de categorie e-commerce en IKEA (net als vorig jaar) in de categorie retail. In de categorie cafés en takeaway viel La Place in de prijzen en Albert Heijn werd opnieuw verkozen tot de meest duurzame supermarkt. 

De juryprijs voor ‘Initiatief van het Jaar’ werd uitgereikt aan de verpakkingsvrije onlinesuper Pieter Pot, die eerder ook RetailRookie of the Year 2020-2021 werd. “Pieter Pot slaagt erin om de steeds groter wordende ergernis rondom verpakkingen om te zetten in schaalbaarheid en dat in een indrukwekkend tempo”, aldus de zeskoppige vakjury, die onder meer bestaat uit Leontine Gast (ceo The Terrace) en Maurits Groen (co-founder WakaWaka en Kipster).

De Sustainable Brand Index is naar eigen zeggen Europa’s grootste merkenonderzoek naar duurzaamheid, met ruim 7700 Nederlandse deelnemers. De winnaars werden, net als vorig jaar, tijdens een online event bekendgemaakt.