'Dramatische' omzetten modesector België door winkelen op afspraak

De eerste week van winkelen op afspraak verliep voor de modesector in België 'ronduit dramatisch'. Dat zegt belangenvereniging Mode Unie na een rondvraag onder 372 leden.

Uit de enquête blijkt dat de omzet vergeleken met een normaal verkoopjaar 58,4 procent lager uitviel. Vergeleken met de eerste drie weken van maart, toen er nog gewoon geshopt kon worden, liepen de verkopen nog eens met 23,5 procent extra terug.

De Mode Unie wil af van het winkelen op afspraak. Hoewel een afspraak maken eenvoudig kan, vaak aan de deur zelf, is er volgens de belangenvereniging toch een psychologische drempel. "Shoppen kan in de ogen van de consument niet meer ongedwongen en velen hebben de perceptie dat er een aankoopverplichting vasthangt aan shoppen op afspraak, wat nochtans helemaal niet zo is."

Omdat de verkopen tegenvallen, beperkt een kwart van de modezaken de openingsuren. Zo'n vijf procent van de respondenten zegt zelfs helemaal dicht te blijven. Mocht het winkelen op afspraak blijven, dan wil Mode Unie extra steunmaatregelen voor de sector.

Foto: een oproep om te winkelen op afspraak bij een zaak in Brussel

Reacties 2


Serge Den Belg 6 apr, 19:02

Er loopt gewoon geen kat meer in de steden.
Omzetdalingen van 80% zijn de gevolgen van de ridicule maatregelen.
En in de warenhuizen blijft de drukte....
Arme retailers....


Jacqueline Van Unen 7 apr, 21:35

Het is niet te doen,om zo kort te gaan winkelen, de retailers verliezen zo hun inkomsten.
En de ondersteuning van de overheid is niet genoeg in deze Coronatijd.
Hopelijk komt er betere tijden voor de winkelketen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!