Hier werkt Hunkemöller samen met JD.com

Hunkemöller heeft een bijzondere primeur: als eerste Nederlandse retailer werkt de lingerieketen logistiek samen met JD.com. Dat gebeurt in het nieuwe distributiecentrum van de Chinese e-commercereus in Venray. RetailTrends nam er een kijkje en liet zich bijpraten door Gijs van Engelen (Hunkemöller) en Kannan Qian (JD.com).

Hunkemöller heeft een bijzondere primeur: als eerste Nederlandse retailer werkt de lingerieketen logistiek samen met JD.com. Dat gebeurt in het nieuwe distributiecentrum van de Chinese e-commercereus in Venray. RetailTrends nam er een kijkje en liet zich bijpraten door Gijs van Engelen (Hunkemöller) en Kannan Qian (JD.com).


JD.com lijkt Nederland steeds meer in het vizier te hebben. Deze maand opent een fysieke winkel van de Chinese gigant in Leiden. Eerder dit jaar al opende het concern zijn eerste distributiecentrum in Nederland. Toen dat in april bekend werd was nog veel onduidelijk. Waar ging het dc voor gebruikt worden? Nederlandse consumenten worden immers nog niet bediend door JD.com en in Duitsland heeft het bedrijf al een aantal locaties.


Aan dat mysterie komt nu een einde. Het warehouse in Noord-Limburg is voorlopig het exclusieve domein van Hunkemöller. De lingerieketen brengt er de fulfilment onder van zijn volledige e-commerceoperatie in Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk.


In totaal wordt ongeveer een derde van Hunkemöllers totale onlinevolume nu in Venray afgehandeld. Goed voor zo’n honderd miljoen euro omzet op jaarbasis. “Er worden nu zo’n zesduizend pakketjes per dag verwerkt”, vertelt Gijs van Engelen, chief digital officer van Hunkemöller. “Er is ruimte om dat op te schalen naar maximaal vijftienduizend.”


Black Friday-seizoen

Die capaciteit is vooralsnog ruim voldoende voor de huidige volumes en de verwachte groei. “We zouden er zelfs nog een land bij kunnen pluggen, of wellicht de verkopen via marktplaatsen ook hiernaartoe brengen”, zegt Van Engelen. Eerst wil Hunkemöller de komende periode afwachten. “Als we het Black Friday-seizoen achter de rug hebben kunnen we goed zien hoe efficiënt deze operatie is en wat we kunnen optimaliseren.”


JD.com staat bekend om de hoge mate van automatisering in zijn distributiecentra. En wat dat betreft stelt het exemplaar in Venray niet teleur. Ruim honderd zogenoemde AGV’s, zelfrijdende karren met producten, vinden autonoom hun weg door op de dc-vloer. Hier geen hectiek en druk door elkaar lopende medewerkers, zoals je in traditionele magazijnen veel ziet. Het personeel staat rustig te wachten tot er weer een AGV voor ze komt waar ze een order van kunnen picken.


Het warehouse hanteert het zogenoemde goods to man-principe waarbij een picker geen afstanden hoeft af te leggen. Efficiënt en arbeidsvriendelijk, zegt Van Engelen. “In een traditioneel dc zet een medewerker meer dan twintigduizend stappen per dag. Hier is dat een fractie daarvan.” 


Nul medewerkers?

Door de hoge mate van efficiëntie kan Hunkemöller hier met driekwart minder personeel per shift toe dan in een regulier dc. Een dc met nul medewerkers, zoals JD.com in China heeft, zou volgens Van Engelen uiteindelijk mooi zijn. “Het is wel de ambitie, maar voor ons voorlopig niet haalbaar”, zegt de chief digital. “Dat heeft ermee te maken dat het Hunkemöller-product zich daar niet helemaal voor leent. Een slipje moet je met twee vingers uit een doos pakken, ik weet niet hoe je dat zou moeten automatiseren.”


Hij wijst erop dat mensen nu sowieso nog nodig zijn voor de optimalisatie van processen. “Gezien de arbeidsschaarste is het belangrijk om minder afhankelijk te worden van personeel en meer te automatiseren, maar helemaal zonder kunnen we zeker nog niet.


Hunkemöller is in Nederland de eerste retailer die logistiek samenwerkt met JD.com. Door de plotselinge versnelde shift naar online en zoektocht naar de juiste partner op logistiek gebied voor dit onderdeel kwam de lingerieketen in contact met het Chinese bedrijf. Dat liep via head of omnichannel Marco van der Hulst, die eerder al met Alibaba samenwerkte in China.


Tweede dc

Hunkemöller was nog niet in beeld toen JD.com zijn komst naar Nederland voorbereidde, vertelt Kannan Qian, general manager van JD International Logistics Europe. “Ons initiële plan was een b2c-fulfilmentcenter voor de Nederlandse markt. Bij toeval toonde Hunkemöller precies op het goede moment interesse.”


Hoe lang Hunkemöller de luxe om dit dc voor zichzelf te hebben behoudt, is nog maar de vraag. “Er is ruimte voor meer Nederlandse retailklanten”, zegt Qian. “We zijn bijvoorbeeld in gesprek met bol.com.” Om nog meer ruimte voor nieuwe klanten te creëren opent JD volgend jaar een tweede dc in Nederland. “De exacte locatie is nog niet bekend”, zegt Qian. “Misschien ook in deze regio, maar we kijken ook naar andere plaatsen.”


 


De grootste factor voor Hunkemöller om juist met JD in zee te gaan is snelheid. Door de coronacrisis namen de onlineverkopen plotseling enorm toe. “Daardoor kwam het Duitse dc eerder dan gepland aan zijn plafond te zitten”, zegt Van Engelen. “Er kwam elke dag net zoveel binnen als eruit ging. Dan kun je dag en nacht draaien, maar het paste echt niet meer.”


Het centrum van JD kon in no time – vijf maanden om precies te zijn – worden opgetuigd in een voor Hunkemöller op maat gemaakte operatie. Als voor een Europese partner was gekozen had dat nooit zo snel gekund, zegt Van Engelen. “Die moeten alles nog gaan bestellen. Er zit leadtime op robots, op staal. JD.com heeft alles zelf in huis.”


Snel, sneller, snelst

Die snelheid ziet de consument ook terug op de deurmat. Dankzij de snelle geautomatiseerde operatie kan Hunkemöller zijn standaard van next day delivery nu beter waarborgen in de Benelux. “Op dat vlak liepen we wat achter.” Of same day de volgende stap is? “Dat zou mooi zijn, maar dan kom je wel in de knel met je cut-off tijden.” Als een pakketbezorger dezelfde dag nog vanuit Venray naar de consument moet, zou die volgens Van Engelen rond twee uur ’s middags komen te liggen. “Het is de vraag hoe efficiënt dat is. Sameday delivery kun je beter vanuit de winkels doen, bijvoorbeeld met fietskoeriers. Daar zijn we mee bezig.”


Eerder deze maand kondigde Hunkemöller nog aan een eigen distributiecentrum neer te zetten in Almere, dat in 2023 de deuren moet openen. “Dat is puur voor de fysieke winkels”, vertelt Van Engelen. De logistieke e-commerceoperatie wordt juist altijd uitbesteed. “E-commercelogistiek is een andere tak van sport. Daarbij maken we met het oog op snelheid en efficiëntie graag gebruik van 3PL’s (third party logistics, red.) en hun specialisme.”


JD.com in Nederland

Voor eigen retailplannen zal JD.com het dc voorlopig niet gebruiken. Interesse in de Nederlandse markt is er overigens wel. Sterker: ons land wordt het eerste in Europa waar JD.com als retailer van start gaat. Op 11 november opent er in Leiden een fysieke winkel met food en non-food onder de noemer Ochama. De naam JD kan niet worden gebruikt omdat sportwinkelketen JD Sports daarvoor de licentie heeft.


“In China hebben we JD.com, Europa zullen we niet op dezelfde manier gaan bedienen”, vertelt Qian. Fysieke winkels zullen er wel meer komen, ook in Nederland. “Het blijft niet bij één.” Veel meer laat Qian er niet over los, al wil hij nog wel vertellen waarom ons land zo snel aan de beurt is bij de Europese retailplannen van JD.com. “Het is een snel groeiende, competitieve markt met een aantal grote steden waar veel mensen wonen. Daarnaast ligt Nederland in het centrum van West-Europa. We zien het daarom als de toegangspoort tot Europa.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!