Winnaar/verliezer van de week: Marta Ortega Pérez en Tony's Chocolonely

Winnaar/verliezer van de week: Marta Ortega Pérez en Tony's Chocolonely

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Marta Ortega Pérez en Tony's Chocolonely.


Winnaar: Marta Ortega Pérez

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Marta Ortega Pérez en Tony's Chocolonely.


Winnaar: Marta Ortega Pérez

De familie Ortega krijgt de touwtjes weer wat strakker in handen bij het Spaanse modeconcern Inditex. Na zeventien jaar 'externe' leiding wordt Marta Ortega Pérez vanaf komend voorjaar de nieuwe bestuursvoorzitter van het moederbedrijf van Zara, dat in 1975 werd opgericht door haar vader Amancio. De 37-jarige Marta begon op haar 23ste als verkoopmedewerkster bij Zara en klom daarna op binnen de organisatie. De laatste jaren focuste ze zich voornamelijk op het versterken van het merkimago van Zara. Onder Inditex vallen ook onder meer Bershka, Pull & Bear en Massimo Dutti. 

 

Verliezer: Tony's Chocolonely

"We zetten mensen boven winst", schrijft Tony's Chocolonely in het donderdag verschenen jaarverslag 2020/2021. Maar toch was het even slikken voor het Nederlandse chocolademerk. "Het rapporteren van een verlies doet pijn, en is niet in lijn met onze financiële strategie." Het ging om een verlies van bijna 4,7 miljoen euro. Volgens Tony's is het verlies te wijten aan eenmalige lasten. Zo gaat de bouw van de eigen fabriek in Zaandam niet door. Er waren al wel kosten gemaakt voor dit zogenoemde Tony's Chocolonely Chocolate Circus. Ook werd er geld uitgetrokken voor de samenwerking met popartiest Pharrell Williams en kregen medewerkers een dertiende maand. Wel steeg de omzet met bijna een kwart tot ruim 109 miljoen euro. In Nederland is er nauwelijks nog groei. Die komt vooral uit de VS, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

 

Verder lezen?

Maak een gratis account en krijg;
✅ toegang tot al het retailnieuws;
✅ de nieuwsbrieven van RetailTrends;
✅ de mogelijkheid om te reageren op artikelen.
     

Wil je geen account, maar wel dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws en de opkomende trends in de retailmarkt? Schrijf je dan hier in op onze gratis nieuwsbrieven.

 

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul je wachtwoord nogmaals in ter controle.

Log in met LinkedIn

Wanneer je m.b.v. social media inlogt, ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!