Al 107 jaar timmert familiebedrijf Moscot aan de weg. Het sterk in New York verankerde brillenmerk wordt nu gerund door de vierde en vijfde generatie, Harvey en Zack Moscot. Vader en zoon nemen uitgebreid de tijd om ons mee te nemen in het merkverhaal, de strategie en de toekomstplannen.


Het is 1899. De jonge opticien Hyman Moscot verlaat per schip zijn moederland Wit-Rusland, op zoek naar een beter leven. Dat hoopt hij, zoals destijds zoveel immigranten uit Oost-Europa, te vinden in de Verenigde Staten. Hij begint op een houten handkar brillen te verkopen aan Orchard Street in de Lower East Side in New York City. Binnen de kortste keren heeft hij een loyale groep klanten en in 1915 durft hij het aan de eerste echte Moscot-winkel te openen, een paar straten verderop aan Rivington Street.


Nu, 107 jaar verder, is Moscot nog altijd onlosmakelijk verbonden met New York. Eind vorig jaar nog opende een nieuwe flagshipstore aan Orchard Street, waar het eind negentiende eeuw allemaal begon. In totaal heeft het merk nu achttien winkels, waarvan vijf in de Big Apple. De overige zijn te vinden in grote internationale steden als Londen, Parijs, Tokio en sinds 2020 ook Amsterdam.


Verlangen naar heritage

De Moscot-winkels zijn allemaal rijkelijk versierd met foto’s en andere relikwieën uit het verleden. “De virtuele wereld heeft bij veel mensen een verlangen gecreëerd naar merken met heritage”, verklaart Harvey Moscot, sinds 1986 ceo. “Bij ons zet je niet simpelweg een bril op. Zo’n frame symboliseert 107 jaar passie, een stukje New York, het verhaal van een immigrant. En dat is van generatie op generatie over gegaan.”


De winkel van Moscot in de Amsterdamse Negen Straatjes


De entree in het bedrijf van Harveys zoon Zack, in 2013, betekent een belangrijk keerpunt voor het merk. Als eerste Moscot-telg heeft hij geen optische achtergrond. Zack Moscot volgde opleidingen design in onder meer Michigan en Kopenhagen. Niet voor niets bekleedt hij bij het familiebedrijf de rol van chief design officer.


“Decennialang is Moscot doordrenkt met optische expertise”, vertelt Zack. “Dat combineren we nu steeds meer met het mode-element. Dat verhaal proberen we zo goed mogelijk over te brengen. Wij zijn nog steeds die experts, maar ook dat stedelijke, fashion forward en esthetisch aantrekkelijke merk.”


Een groot voordeel daarbij is dat Moscot in New York gevestigd is, vervolgt hij. “Dat is altijd een centrum in de wereld geweest op het gebied van mode. We halen uit de stad veel inspiratie voor onze designs.” Bovendien houdt Moscot kantoor pal boven de winkel. “We gaan regelmatig de winkel in om te zien en begrijpen welke klant wat koopt. Dat gebruiken we als inspiratie voor campagnes en design. We ontwerpen onze frames dus niet in een vacuüm.”


Bob Dylan als klant

Moscot is door de jaren heen altijd opvallend populair geweest bij beroemdheden. Van Andy Warhol en John Lennon tot Johnny Depp en Cristiano Ronaldo. Het heeft volgens Harvey Moscot alles te maken met de start van het merk, als buurtwinkel in New Yorks Lower East Side. “Dat was een hele arme buurt met veel immigranten. De mensen die er woonden waren creatievelingen als kunstenaars en fotografen. Jarenlang hebben wij talloze mensen uit die industrieën in onze winkel ontvangen en bediend. Bob Dylan die even binnen stapte om zijn montuur te laten bijstellen. Het was echt de lokale optiekwinkel.”


Een deel van die jonge kunstenaars werd later beroemd en is trouw aan het merk gebleven. “We zijn natuurlijk blij met deze relaties, het is organisch gegroeid omdat we in de omgeving zitten waar zij hun carrière begonnen”, vervolgt de ceo . “Maar we zijn nooit een celebrity driven merk geweest, het is geen focus voor ons. Mensen zijn mensen.”
 

Artistieke types

Nog altijd zijn die roots in de kunstenaarsscene belangrijk bij de zoektocht naar winkellocaties, zegt Zack. “We worden graag omringd door kunstenaars en onafhankelijke denkers. Die zijn vooral te vinden in de grote internationale steden, gateway cities zoals wij ze noemen.” Het zijn volgens hem vaak ook mensen die van stad naar stad hoppen. “Ze hebben bijvoorbeeld een huis in Londen en in Milaan. We proberen tegemoet te komen aan de leefwijze van deze artistieke types.”


Met diezelfde gedachtegang is Moscot in 2020 in Amsterdam beland, een van de kleinere steden waar het merk een brandstore heeft. Het eyewearmerk heeft er een vestiging in de Negen Straatjes. “Amsterdam is altijd een smeltkroes geweest van hele diverse groepen mensen”, vertelt Harvey Moscot. “Daarnaast hangt er een artistieke vibe en is de architectuur befaamd.” Verder wijst hij op de ligging van de stad. “Zeker na Brexit is Amsterdam belangrijk als centrale plek in Europa van waaruit je makkelijk van zuid naar noord kunt.”
 

(de tekst gaat verder onder de foto)
Oprichter Hyman Moscot, 1942


Meer winkels, hoger tempo

Moscot wil zijn winkelbestand verder uitbreiden. “Niemand kan ons verhaal vertellen zoals wij dat kunnen”, verklaart Harvey Moscot. “We verkopen ook via wholesalepartners, die maar een paar modellen kunnen laten zien. Een van de dingen die we het vaakst horen als iemand voor het eerst een brandstore bezoekt is: ‘ik heb nooit geweten dat jullie meer dan drie stijlen hebben!’”


Over het tempo van de uitbreiding laat het duo weinig los. “Het gaat om kwaliteit en niet om kwantiteit. We willen openen in de steden die ertoe doen.” Niet voor niets heeft het Moscot 107 jaar gekost om tot achttien winkels te komen. En vooruit, dat tempo mag wel iets omhoog, beaamt Harvey. “Ja, we willen dat wel een beetje versnellen.”


De winkel aan Orchard Street, jaren 70


Terwijl Moscot al meer dan een eeuw meegaat, verschijnen in de markt steeds meer nieuwe spelers. Pure players die zich op lage prijzen focussen, zoals Mister Spex en Charlie Temple, schudden de branche op. Het zijn ontwikkelingen die Moscot omarmt, zegt Harvey. “Zij versnellen de ontwikkeling van brillen van een medisch product naar een modeaccessoire. Dat is goed. Zoals wij zeggen: a rising tide lifts all boats.”


Hij krijgt bijval van zijn zoon, die stelt dat de komst van discounters zelfs hard nodig was in de eyewearindustrie. “Vanuit modeperspectief zou een bril niet anders moeten zijn dan een jeans of een paar schoenen. Daar kun je kiezen voor H&M en Urban Outfitters, maar ook voor Gucci of Ralph Lauren.” Die opsplitsing in segmenten heeft de brillenmarkt volgens hem ook goed gedaan. “Het was nodig voor de versterking van de bril als mode-item. En er is geen enkele reden waarom iemand niet een goedkoop montuur van het ene merk kan hebben, en een wat beter exemplaar van een ander merk.”


Kristallen frame, geen kristallen bol

Over hoe de volgende 107 jaar er voor het familiemerk uit zullen zien, durven vader en zoon nog niet veel uitspraken te doen. Blijft Moscot van generatie op generatie overgaan, of komen er toch ooit externe partijen aan boord om de groei aan te jagen? “Je kunt een kristallen frame dragen, maar het is moeilijk om in een kristallen bol kijken”, antwoordt Harvey gevat.


Als hij toch een poging doet, ziet hij in die bol dat voorlopig de huidige koers wordt voortgezet. De eventuele entree van de zesde generatie Moscot is nog ver weg, want Zacks dochters zijn pas twee jaar oud. Zack: “Wellicht worden zij de eerste vrouwelijke Moscot-ceo’s.” Harvey, lachend: “Dat zou geweldig zijn. Dat is wat we nodig hebben.”

De eind 2021 geopende flagshipstore aan Orchard Street