Hunkemöller in nieuwe handen: vier vragen

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: retailexpert Rupert Parker Brady over de verkoop van Hunkemöller.


Het heeft even geduurd, maar het is Carlyle gelukt om Hunkemöller te verkopen. Met de overname door Parcom en Opportunity Partners is de lingerieketen voor het eerst sinds jaren weer in Nederlandse handen. Wat kunnen we verwachten?


Zijn dit logische kopers voor Hunkemöller?

“Er zal genoeg belangstelling geweest zijn. Maar kennelijk zijn er toch veel internationale private equitypartijen, die voorheen snel zouden toehappen, nu wat terughoudender geweest. Dat heeft te...

RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: retailexpert Rupert Parker Brady over de verkoop van Hunkemöller.


Het heeft even geduurd, maar het is Carlyle gelukt om Hunkemöller te verkopen. Met de overname door Parcom en Opportunity Partners is de lingerieketen voor het eerst sinds jaren weer in Nederlandse handen. Wat kunnen we verwachten?


Zijn dit logische kopers voor Hunkemöller?

“Er zal genoeg belangstelling geweest zijn. Maar kennelijk zijn er toch veel internationale private equitypartijen, die voorheen snel zouden toehappen, nu wat terughoudender geweest. Dat heeft te maken met het marktsentiment en de pandemie die net achter ons ligt. Dat kan erin hebben meegespeeld dat nu een Nederlandse partij de kans krijgt, terwijl meestal het beeld bestaat dat buitenlandse clubs als 3i en KKR veel meer geld hebben en makkelijk kunnen overbieden.


Het lijkt me heel gezond dat twee partijen de handen ineenslaan. Parcom is duidelijk zijn portfolio aan het vullen en zit er met een wat kortere horizon in. Van der Wallen snapt deze business goed en heeft wellicht de ambitie voor de langere termijn. Overigens vind ik het niet per se belangrijk dat het Nederlandse partijen zijn, dat interesseert me nooit zo. ”


Over een overnamebedrag wordt niks gezegd. Durft u een slag te slaan?

“Toch al snel meer dan een miljard, is mijn inschatting. Hunkemöller is een veel minder complexe business dan HEMA (dat vorig jaar werd gekocht door Parcom, red.). Op omnichannelgebied zijn ze lichtjaren verder. Dat er twee kopers zijn zegt wellicht ook iets over de prijs. Die was mogelijk te hoog voor één partij om op te hoesten. Aan de andere kant, dat het verkoopproces zo lang heeft geduurd kan de prijs juist gedrukt hebben. Carlyle probeert Hunkemöller al twee jaar te verkopen en begon misschien haast te krijgen. Daardoor kunnen ze met de prijs zijn gezakt.”


Kunnen we grote veranderingen verwachten, bijvoorbeeld in de strategie of in de directie?

“De strategie is onder ceo Philip Mountford altijd vrij consistent geweest: internationale groei op de eerste plaats en uitgroeien tot een global lovebrand. Victoria’s Secret was vroeger het voorbeeld. Nu zou je bijna kunnen zeggen dat Victoria’s Secret in de schaduw staat van Hunkemöllers succes. De bestaande strategie hoeft niet per se aangepast te worden. Het enige waar Hunkemöller nog wel last van heeft is de legacy van veel oude winkels in Nederland en België. Ze zullen serieus moeten kijken hoeveel winkels nog nodig zijn, of het loont de bestaande te vernieuwen of dat het beter is andere locaties te zoeken. En wellicht moeten ze afscheid nemen van sporttak HKMX, dat is volgens mij nooit echt een succes geworden. Een nieuwe directie zie ik er niet komen. Mountford is al sinds 2009 de baas en voor een groot deel de man achter het succes. Ik vermoed dat hij nog wel een paar jaar aanblijft.”


Parcom is sinds vorig jaar ook mede-eigenaar van HEMA. Ligt kruisbestuiving met Hunkemöller voor de hand?

“Ik verwacht niet dat Hunkemöller-lingerie straks bij HEMA te koop zal zijn. Al weet je het nooit. De kennis is nu in ieder geval in huis.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!