Als retail-ondernemer ben je continu bezig met het verbeteren van je marketingstrategie. In een wereld waar alles steeds meer om online verkopen draait, is het dus essentieel om een brug te slaan tussen offline en online. Dus laten we eens kijken hoe Utrechtse ondernemers dit aanpakken. Want online marketing en goede SEO strategieën kunnen ook zorgen voor meer fysieke winkelbezoeken.
Wat is SEO?
Voordat we ingaan op de voordelen van zoekmachine optimalisatie, eerst een korte uitleg over dit begrip. Door het optimaliseren van SEO Utrecht kun je namelijk zorgen dat er meer organisch verkeer naar jouw website of -shop komt. In dit geval specifiek bezoekers die in de buurt van Utrecht wonen en/of winkelen. Iets dat dus ook positief is als je een fysieke winkel in Utrecht hebt, bijvoorbeeld waar klanten een bestelling kunnen ophalen of het aanbod met eigen ogen kunnen zien.
SEO is geen eenvoudige bezigheid. Wat dan ook de reden is dat veel ondernemers kiezen voor het inschakelen van een online marketing bureau in Utrecht. Professionals zijn hier namelijk dagelijks mee bezig en kunnen jou helpen bij het ontwikkelen van een passende omnichannel strategie.
Praktijkvoorbeelden van ondernemers in regio Utrecht
Dus laten we eens kijken naar een aantal ondernemers in Utrecht ter inspiratie.
King Louie - kledingwinkel
King Louie is een winkel voor damesmode, met meerdere filialen in Europa. De ondernemer bestaat al sinds 1984 en heeft zich middels krachtige SEO ook in de digitale revolutie staande weten te houden. Sterker nog, in tegenstelling tot veel ondernemers die hun fysieke deuren moeten sluiten, heeft King Louie pas een nieuwe fysieke vestiging geopend in Utrecht.
Hun website wordt regelmatig voorzien van nieuwe informatie, onder andere via een blog. Het bieden van unieke en relevante content, kan een leadgeneratie bureau helpen bij het aantrekken van nieuwe klanten (offline en online).
HelloChair - woonwinkel
Het tweede voorbeeld is dat van Hello Chair. Deze stoelenwinkel heeft een webshop plus drie fysieke winkels, waaronder eentje in regio Utrecht. In 2020 is deze onderneming pas gestart en door het inzetten van SEO weten ze inmiddels omnichannel succes te boeken. Waaronder de mogelijkheid om te proefzitten in een van de winkels, waarvan het per stoel duidelijk is aangegeven of dit mogelijk is.
Een ander belangrijk kenmerk van HelloChair is dat ze diverse merken aanbieden. Wat betekent dat een groot deel van hun omnichannel succes ook afhangt van B2B strategieën. Iets waar een B2B marketingbureau weer bij kan helpen.
FootLocker - schoenenmerk
FootLocker is een internationaal merk, dat het behoorlijk lastig heeft gehad de afgelopen jaren. Dit hebben ze weten te veranderen door het inzetten van een nieuw concept, het “Lace-up Plan”. Ook in Utrecht is daarom een nieuwe winkel geopend, waarbij het echt draait om het bieden van een klantervaring.
Een mooi voorbeeld van een omnichannel strategie, waarbij in fysieke winkels wordt gewerkt aan de loyaliteit van klanten. Die vervolgens via SEO en andere online marketingstrategieën, eerder kunnen worden overtuigd om over te gaan tot een aankoop in de webshop.
Als afsluiter nog een andere winkel, maar dan een landelijk merk, die het op eenzelfde soort manier aanpakt als FootLocker. Ballpark biedt namelijk een speeltuin voor mannenmode aan, waarbij het doel van deze fysieke winkel ook het bieden van een unieke ervaring is .
De digitale revolutie in retail: hoe fysieke winkels SEO inzetten voor omnichannel succes
Gepubliceerd op 24 maart 2025 om 16:42
Reacties 0