Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat Nederlandse consumenten hun kleding steeds vaker online bestellen. Het is een trend die al meerdere jaren speelt en past in het bredere plaatje, waarbij organisaties zien dat er vaker online gewinkeld wordt. Het gaat dan bijvoorbeeld niet alleen om de aankoop van kwalitatief goede heren jassen, maar bijvoorbeeld ook om cosmetica, verzorgingsartikelen en supplementen. Opvallend is dat het aantal online bestelde maaltijden juist afneemt in de afgelopen jaren.
Niet alleen koopt een groter deel van de Nederlandse consumenten jeans voor heren of bijvoorbeeld jurkjes voor dames online. Ook zien bedrijven in de retail de concurrentie op het internet toenemen. Uit de Kledingbranche Marktmonitor blijkt dat het aantal webshops dat kleding aanbiedt in de afgelopen jaren verdubbelde. Vergelijkbaar met de groei in het aantal aankopen, past ook dit in een breder plaatje. Het is voor bedrijven steeds makkelijker geworden om hun producten online aan te bieden.
Online bestellen van kleding biedt verschillende voordelen
Voor consumenten biedt het online bestellen van kleding verschillende voordelen. Zo hebben zij een ruimere keuze, is de voorraad doorgaans groter dan wanneer ze een fysieke winkel bezoeken en is ook het wachten voor de pashokjes verleden tijd. De consument kan een product in alle rust thuis uitproberen. Mocht het item te groot of juist te klein zijn, dan kan dit eenvoudig geretourneerd worden. Vaak lukt het bedrijven om bestellingen de volgende dag of in ieder geval dezelfde week bij de consument thuis te bezorgen.
Webshop onmisbaar voor bedrijven in 2025
De cijfers van het CBS tonen dat meer dan acht op de tien Nederlanders (van 12 jaar of ouder) vorig jaar een product online kocht. Ter illustratie, dat percentage lag tien jaar geleden rond de 55 procent. Met name de corona pandemie zorgde voor een flinke versnelling in de groei van de online uitgaven van Nederlandse consumenten.
Het maakt dat het voor bedrijven in de retail steeds belangrijker geworden is om online actief te zijn. Zonder webshop zal een deel van het klantenbestand verloren gaan. Vaak geldt hierbij dat het hebben van een webshop alleen onvoldoende is. De groeiende online concurrentie maakt het essentieel dat bedrijven inzetten op de toepassing van online marketing, om hun zichtbaarheid te vergroten. Daar komt bij dat consumenten producten, zoals kleding, minder vaak bij dezelfde aanbieder afnemen. Iets wat voorheen heel gebruikelijk was bij het bezoeken van fysieke winkels.
Kleding steeds vaker online besteld door consumenten
Gepubliceerd op 12 mei 2025 om 16:48
Reacties 0