Er komt – weer – een nieuwe methode om aan consumenten duidelijk te maken hoe gezond een product is. Groene en rode stippen moeten de bestaande tabellen en cijfers vervangen. Tenminste, als het aan verschillende supermarktketens, een werkgroep van de Europese Consumentenbond, het Ministerie van Volksgezondheid en andere partijen ligt. Het huidige systeem zou te ingewikkeld zijn.

PvdA-Europarlementariër Dorette Corbey, die ook achter het plan staat: “De voorkant van een verpakking moet simpel aangeven of een product te veel vet, suiker of zout bevat."

De partijen hebben de Europese Commissie verzocht om het stippensysteem in de hele unie in te voeren. In Groot-Brittannië gebruikt bijvoorbeeld Sainsbury’s al groene en rode stippen – en met effect. De verkoop van kant-en-klaar-maaltijden met een rode stip daalde in twaalf weken met liefst 35 procent. Die met een groene stip werden juist zeven procent meer verkocht. Ook Tesco’s pepersteaks vonden minder aftrek (26 procent), nadat de verpakking ontsierd werd met een rode stip.

Waarschijnlijk duurt het nog tot volgend jaar voordat de Europese Commissie met wetsvoorstellen voor een nieuw etikettensysteem komt.