‘Zelfstandige winkelier verliest snel terrein’

‘Zelfstandige winkelier verliest snel terrein’

Onafhankelijke winkeliers hebben 379 duizend vierkante meter minder winkeloppervlakte dan vijf jaar geleden. Filialen van winkelketens nemen juist tweehonderdduizend vierkante meter meer in beslag dan in 2012, stelt ABN Amro in een sectorupdate.

Vergeleken met 2004 zijn er 10.500 minder zelfstandige retailers, terwijl er in die periode negentienhonderd filialen bij kwamen. Onafhankelijke winkeliers zijn nog goed voor 39,8 procent van het totale winkelvloeroppervlak. Het grootste deel van het aantal ingevulde winkelpanden wordt nog wel ingekomen door zelfstandigen.

In Amsterdam wonnen winkelketens tussen 2004 en 2017 relatief het meeste terrein. Het aantal vierkante meters dat door filialen wordt ingenomen steeg met 79 procent, terwijl dat van zelfstandige winkeliers juist met zeventien procent daalde. Zelfstandigen verloren het meeste terrein in Rotterdam, waar zij 41 procent vloeroppervlak inleverden. Ketens kregen er juist negentien procent bij. In totaal groeide het winkelvloeroppervlak van ketens in de zeventien grootste steden de afgelopen dertien jaar met vijftien procent, tegenover een daling van 29 procent voor zelfstandigen.

Voor zelfstandige winkeliers geldt het adagium ‘go big or go niche’ om te overleven, stelt ABN. Om de toekomst veilig te stellen zouden zij moeten opschalen om van schaalvoordelen te profiteren, of een hoge mate van kennis en specialisatie moeten bieden. 


 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends