Appdate: Een 'bedrieglijk echte schoen' uit de catalogus

Appdate: Een 'bedrieglijk echte schoen' uit de catalogus

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Lloyd, Count3r en Marktplaats.

Lloyd
De dikke papieren catalogus vol producten achterhaald? Niet als je er een hedendaags tintje aan geeft, dacht de Duitse schoenproducent Lloyd. Daartoe lanceert het deze week de ShoeViewer-app. Zowel consumenten als retailers kunnen daarmee de schoenen uit de nieuwe collectie in 3D bekijken. Na het downloaden van de app is via een speciaal pictogram te zien welke pagina's in de catalogus gescand kunnen worden. Daarmee zien gebruikers vervolgens een 3D-model, dat volgens ceo Andreas Schaller 'zo realistisch is dat lijkt alsof je het in je handen houdt'. Ook wordt informatie over de afgebeelde modellen getoond.

In de toekomst wil Lloyd de app uitbreiden met meer functies, om 'dealers en klanten een nog betere service te bieden'. Het is belangrijk dat klanten zich een zo nauwkeurig mogelijk beeld kunnen vormen van de schoenen, zodat de aankoopbeslissing mogelijk positief wordt beïnvloed, zegt Schaller. "Wij zijn verheugd klanten in het digitale tijdperk onze producten zo bedrieglijk echt te kunnen laten zien."

Count3r
Wat het verkopen van papieren vliegtuigjes met het winkelen van morgen te maken heeft? Alles, volgens startup Count3r. Om te demonsteren hoe je van een gewone winkel een smartstore maakt, opent het in Amsterdam een winkel waar 'een simpel velletje papier op een innovatieve manier wordt verkocht'. Aan de basis daarvan staat een app voor verkopers, waarmee zij de klant van binnenkomst tot betaling beter kunnen adviseren.

Verkopers worden voorzien van een tablet, waarmee ze gebruik kunnen maken van de app die op drie manieren digitale ondersteuning biedt, zo vertelt head of business Mighael Vroom van Count3r aan Emerce. De eerste is het geven van informatie, waarbij de verkoper producten scant en vergelijkt met andere. Het tweede deel bestaat uit het checken van de voorraad en de betaling. Na afloop biedt de app tot slot informatie waarmee het verkoopproces verbeterd kan worden. De vliegtuigjeswinkel Paper Pilot geldt als een ludieke demonstratie van de techniek, maar de plannen zijn een stuk serieuzer. Zo implementeert Media Markt de app komend jaar in alle Nederlandse winkels. Verkopers die de app gebruiken, verkopen volgens Count3r twintig procent meer.

Marktplaats
Betalingen direct afronden binnen de Marktplaats-app. Het platform speelde al een tijdje met de gedachte, maar nu kan het echt. Met iDEAL nog wel. De nieuwe functie is in de Marktplaats-app te vinden als ‘betalingen’ in het menu ‘Mijn Marktplaats’. Gebruikers kunnen zich inschrijven, waarna zij de betaalfunctie kunnen activeren door één cent over te maken om hun betaalrekening te koppelen. Vervolgens kunnen zij in de chat een betaalverzoek sturen, via een nieuw icoontje dat daarvoor is toegevoegd. Daarna kan de iDEAL-betaling binnen de app worden afgerond.

De eerste gebruikers zijn enthousiast over de optie, zegt ceo Olivier van Duijn. "Vooral het feit dat ze geen contant geld meer nodig hebben, direct een betaalbevestiging ontvangen en dus hun product gelijk kunnen opsturen, wordt zeer gewaardeerd."