Zo maakt Schuurman Schoenen zichzelf hipper

Veertig winkels telt Schuurman Schoenen, en dan vooral in het oosten en noorden van het land. Deze maand kwam er daar één bij: de Sooco Footbar in Enschede. Een winkel waar Schuurman altijd met een jaloerse blik naar heeft gekeken, vertelt directeur August Pot. Sooco ontpopte zich al snel tot een hippe winkel, waar Schuurman vooral populair is onder kinderen en ouderen. Toen de schoenenketen via een derde partij werd benaderd om de winkel van Sooco over te nemen, was er dan ook geen twijfel. “We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden.”

Door de overname van Sooco bedient Schuurman opeens het ‘hele pallet van 2 tot 90 jaar’, zegt Pot. “We zijn van oudsher goed vertegenwoordigd onder kinderen tussen de 2 en 15 jaar en hun ouders. Voor de klant daartussen wordt Schuurman simpelweg niet hip genoeg gevonden. Maar daar hebben we nu Sooco voor.”

De formules blijven los van elkaar opereren. “We vinden de winkel van Sooco helemaal top zoals die is, dus daar gaan we niet aan tornen”, aldus Pot. Ook zijn er geen plannen om Sooco te integreren in de bestaande formule van Schuurman. Er is wel de ambitie om de formule Sooco naar meer plaatsen uit te rollen. “Dat zou goed kunnen in steden waar we al actief zijn met Schuurman. De twee formules kunnen perfect naast elkaar opereren.”

Multichannel
Sooco is niet alleen bekend door zijn winkel in Enschede, maar richtte zich vooral op verkopen via het web. De website telt zo’n 1500 modellen van bekende en minder bekende merken en introduceerde vorig jaar gratis verzending bij een minimale bestelwaarde van 75 euro. De flinke groei ten spijt is de webshop inmiddels failliet verklaard.

Schuurman Schoenen heeft (nog) geen overeenkomst kunnen bereiken over de overname van de webshop. Dat wil echter niet zeggen dat de retailer zijn ogen sluit voor het internet. De directie voert een multichannelstrategie, waarbij de eigen webwinkel ook de rest van het land bereikt. Bovendien worden de fysieke winkels en internet volgens Schuurman zo ingezet dat ze elkaar kunnen versterken. Alle fysieke winkels hebben bijvoorbeeld de beschikking over een webzuil, waarmee de klant in de winkel schoenen kan bestellen bij de webshop als ze er niet op voorraad liggen.

De multichannelstrategie legt Schuurman geen windeieren. Zo liep de omzet van Schuurman Beheer vorig jaar in een krimpende markt met 1,7 procent op naar 49,8 miljoen euro, voornamelijk door de toegenomen webverkopen. De winst steeg van 1,3 naar 1,7 miljoen euro. Voor dit jaar wordt bovendien een hogere mare verwacht, doordat Schuurman zijn voorraad heeft weten te verjongen. Mede dankzij de lancering van de pop-up outletformule Footsy en sterkere afprijzingen op oudere voorraad weet de retailer zijn voorraden beter te beheersen.

Keq
Om verder te groeien werkt Schuurman achter de schermen aan de lancering van verkoopsites voor de eigen merken Keq, Choizz en Visions, die een steeds grotere rol binnen het bedrijf verwerven. De websites voor deze merken zijn al online, maar afrekenen gebeurt nu nog op de website van Schuurman. Daar komt later dit jaar verandering in, vertelt Pot. “Daarmee zetten we Keq, Choizz en Visions echt als merken neer. Ietwat overdreven gezegd willen we dat mensen die kinderschoenen nodig hebben straks zeggen: ‘Daarvoor moeten we bij Keq zijn’.”

De vernieuwde winkel van Schuurman Schoenen in Assen.

Schuurman is verder druk bezig zijn winkelnetwerk te optimaliseren.  Zo is vorig jaar de herstructurering van zogenoemde C-winkels – kleinere winkels met relatief lagere omzet – afgerond, nadat een winkel in Westervoort werd gesloten. Daardoor kan de retailer zich richten op het openen van nieuwe vestigingen, zoals in Beneden-Leeuwen, het upgraden van bestaande winkels en de verhuizing naar grotere en betere locaties binnen het verzorgingsgebied.

In Assen heeft Schuurman zijn winkel van de nieuwste look voorzien. Op vijf- tot zeshonderd vierkante meter vinden klanten daar onder meer shop-in-shops van merken als Marco Tozzi en Ecco. De omzet ligt sinds de verbouwing in mei vijftig procent hoger, vertelt Pot. Dat uitgerekend de winkel ‘in het land van een concullega’ het ‘fantastisch goed’ doet, maakt volgens hem niets uit. “Het maakt niet uit of je naast een concurrent zit. Je moet altijd uitgaan van eigen kracht.”