Wie moet Picnic opvolgen als beste startup?

Wie moet Picnic opvolgen als beste startup?

Net als de voorgaande edities van de Retailer of the Year-verkiezingen strijden ook dit jaar drie jonge retailers om de Beste Startup Award. De eerste editie in 2014 werd gewonnen door de Amsterdamse conceptstore Hutspot, gevolgd door kledingbibliotheek Lena in 2015. Vorig jaar ging Picnic er met de prijs vandoor. Dit jaar zijn Happy Tosti, Jutter Speijs en Matt Sleeps genomineerd. Wie is de beste startup?

Happy Tosti

Happy Tosti wil voor iedereen met een arbeidsbeperking een waardevolle en leuke werkplek creëren. Door te focussen op de kwaliteit van product (zoveel mogelijk biologische en duurzame producten) en service, worden naar eigen zeggen de lekkerste tosti’s ter wereld gemaakt. Door de commerciële horeca-aanpak te combineren met sociale betrokkenheid wil het concept de wereld veroveren.

In twee jaar tijd heeft Happy Tosti drie sociale lunchrestaurants met een hippe en vrolijke uitstraling geopend in Den Haag, Hoofddorp en Leiden. Meer dan de helft van het medewerkersbestand heeft een arbeidsbeperking. Op dit moment zijn dat er meer dan 37 en dat aantal blijft groeien. Happy Tosti heeft als doel om binnen vijf jaar meer dan vijfhonderd banen te creëren voor mensen met een arbeidsbeperking door haar concept te franchisen. 

Jutter Speijs

Jutter Speijs biedt een onbemand ‘foodmarket’-retailconcept voor het hospitalitysegment. Vanuit een centrale plek in de lobby heeft de hotelgast, 24/7, meer en betere keuzes in food, drink en andere relevante producten. De shops bieden een open, sfeervolle beleving waar je zelf producten kunt pakken, bereiden en afrekenen. 

De shops worden volledig gemanaged door Jutter Speijs, die verantwoordelijk is voor het steeds wisselende assortiment, de marketing en bevoorrading. Technologie en innovatie worden ingezet om van een onbemande shop een persoonlijke beleving te maken. Hotels kunnen daarmee een optimale gastbeleving bieden, zonder hier zelf naar om te hoeven kijken, waarbij maandelijks een goed rendement wordt behaald.

Matt Sleeps

Matt Sleeps is een Nederlandse online matrassenstartup die met het perfecte matras de ouderwetse matrassen industrie wilt veranderen. Met slechts één perfect matras, de beste prijs/kwaliteit verhouding en een honderd dagen gratis proefperiode doen ze alles anders dan de gevestigde orde. Door het verwijderen van de ‘middle men’ uit het businessmodel, wordt het aankoopproces veel eenvoudiger en is het mogelijk om de beste prijs/kwaliteitverhouding te leveren die vindbaar is in de markt.

Niet alleen zijn het product en het concept vernieuwend, Matt Sleeps biedt met zijn onderscheidende marketing en service een totaalbeleving die bij andere merken niet te vinden is. Tijdens unieke ‘brand experience’-evenementen en activaties maken consumenten kennis met het merk en wordt er veel media bereikt. Het merk ontwikkelde bijvoorbeeld ‘s werelds eerste Hangover Bar, heeft een eigen slaapzender Mattflix en met het event Bed Dates maakten ze speeddaten hip. 

Wie is de beste startup van 2017?
Lezers van RetailTrends bepalen samen met een vakjury en de aanwezigen tijdens de categorieuitreiking van Retailer of the Year op 14 september wie de titel in de wacht zal slepen. Breng hieronder je stem uit:

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in