Omzet detailhandel benadert pre-crisisniveau 

De Nederlandse detailhandel heeft in het tweede kwartaal 4,1 procent meer omzet geboekt dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Over de eerste helft van het jaar lag de omzet nog 1,8 procent onder het niveau van de eerste helft van 2008, blijkt ut ice Kwartaalmonitor detailhandel van het CBS.

Zowel food- als nonfoodwinkels groeiden in het tweede kwartaal met ruim drie procent. Winkels in dhz-producten, keukens en vloeren noteerden de sterkste stijging, met 7,6 procent meer omzet. Ook supermarkten groeien met 3,7 procent bovengemiddeld. Alleen elektronicawinkels liftten niet mee op de positieve tendens, en zagen hun omzet met 4,3 procent dalen. Het betekent voor deze branche het tiende kwartaal op rij met omzetverlies.

De omzet van pure online spelers nam met zeventien procent toe, meldt het CBS verder. Retailers die zowel fysiek als online actief zijn, zagen een online omzetgroei van 25,5 procent, de hoogste stijging sinds die metingen drie jaar geleden begonnen.

Het ondernemersvertrouwen in de detailhandel stond aan het begin van het derde kwartaal op het hoogste niveau sinds eind 2008, meldt het statistiekbureau verder. Bijna dertig procent van de retailondernemers denkt dat de omzet in het derde kwartaal zal toenemen, terwijl vijftien procent verwacht het personeelsbestand uit te breiden. 
 

Reacties

Er zijn wel grote verschillen tussen verschillende ondernemers. In fashion bijvoorbeeld loont kiezen van doelgroep en inspelen op de lokale smaak, met snel wisselende assortimenten, zie ik de praktijk.

Geplaatst door Eduard Plate op 4 september 2017 om 10:42

Laatste nieuws

RetailTrends