Hoe bol.com honderdduizenden artikelen per dag verstuurt

Hoe bol.com honderdduizenden artikelen per dag verstuurt

Na ruim achttien jaar van externe fulfilmentcentra gebruik te hebben gemaakt, is bol.com voortaan baas in eigen huis. De grootste webwinkel van ons land is voorzichtig begonnen met het bezorgen van pakketjes via zijn eigen fulfilmentcenter in Waalwijk. De komende periode wordt de kraan volgens projectleider Joost Poelgeest ‘langzaam opengedraaid’, om tijdens de piekdagen voor Sinterklaas en Kerst honderdduizenden artikelen per dag te kunnen versturen.

Dat bol.om over een eigen fulfilmentcenter beschikt, wil niet zeggen dat ‘partner van het eerste uur’ Ingram Micro aan de kant is gezet. Het voormalige Docdata draagt in het nieuwe pand nog altijd de zorg voor het personeel en de dagelijkse leiding in de operatie. Een operatie waar naar verwachting van bol.com tot tweeduizend mensen per dag bij komen kijken. Van het scannen van individuele producten bij binnenkomst tot het inpakken van orders voor verzending: ook in het nieuwe fulfilmentcenter zijn mensenhanden niet weg te denken. De orders worden echter zoveel mogelijk automatisch vervoerd, met behulp van 6500 blauwe bakken en zeven kilometer aan transportbanden. Geen overbodige luxe in een pand dat qua grondoppervlakte vergelijkbaar is met zo’n acht voetbalvelden.

Omdat het nieuwe fulfilmentcenter stukje bij beetje de twee bestaande centra van Ingram Micro overneemt – bol.com houdt de ‘oude’ locaties voorlopig in gebruik – zijn de gevulde bakken die langskomen nog bijna op een hand te tellen. Ook de zones vanwaar orders gepickt worden zijn grotendeels leeg: het zijn vooral pampers die de schappen vullen. Daarmee is gelijk een van de grootste hardlopers van bol.com genoemd, stelt Poelgeest. “We zitten nu midden in de bulkweken. Pampers komen met vrachtwagens binnen en gaan er weer met vrachtwagens uit.”

Het nieuwe fulfilmentcenter biedt straks ruimte aan een miljoen unieke artikelen en in totaal zo’n zeven miljoen items. Daaronder zowel producten van bol.com zelf, als van zijn zeventienduizend verkooppartners. De producten worden random opgeslagen, vertelt logistiek directeur Olaf van den Brink. “Op die manier kunnen we de verschillende producten uit één order sneller samenbrengen, dan wanneer we voor alle producten met vaste zones werken. De computer kan dankzij slimme algoritmes de meest efficiënte route berekenen.” Met een verwachte productie tijdens de piekperiode van zo’n dertigduizend artikelen per uur kan de etailer op die manier kostbare tijd besparen.

Als de zogenoemde multi-orders klaar zijn om ingepakt te worden, komen ze net als de single orders terecht in de inpakruimte van het gebouw. Een deel van de orders gaat naar één van de twee verpakkingsmachines, terwijl bijvoorbeeld de bestellingen met fragiele producten met de hand worden ingepakt. Vervolgens gaan de dozen verdeeld over acht loopbanden door de vloer naar beneden, die volgens logistiek directeur Olaf van den Brink het ‘handover moment’ vormen tussen Ingram Micro en PostNL. Bol.com beschikt namelijk als eerste etailer over een sorteerinstallatie van PostNL in zijn eigen fulfilmentcenter. Doordat PostNL zijn sorteerwerkzaamheden voortaan in hetzelfde pand uitvoert, gaan de pakketten vanuit Waalwijk rechtstreeks naar de circa twintig hubs van de logistiek dienstverlener. Vandaaruit worden ze bij klanten in Nederland en België thuisbezorgd. Door een schakel uit de keten te halen, kan de webwinkel de levertijden verder terugdringen. Momenteel hebben klanten onder meer de mogelijkheid om bestellingen die voor twaalf uur ’s middags binnenkomen vijf uur later af te halen in een winkel van Albert Heijn of ’s avond thuis te laten bezorgen, maar dat kan in de toekomst sneller.

Hoeveel het nieuwe onderkomen in Waalwijk heeft gekost, kan de etailer als dochteronderneming van een beursgenoteerd bedrijf niet zeggen. “Het maakt onderdeel uit van het investeringsprogramma van Ahold Delhaize”, laat een woordvoerder los. Ook de mogelijke kostenbesparingen met het oog op de winstgevendheid van bol.com worden niet gedeeld. De webwinkel heeft het liever over zijn ‘duurzaamheidsambitie’, die in het nieuwe fulfilmentcenter wordt getoond. Bij binnenkomst wordt het gros van de verpakking van de producten afgehaald, zodat ieder product individueel kan worden opgeslagen. Al het karton en andere ‘waste’ gaat naar een pers, vertelt logistiek directeur Van den Brink. Verder draaien er buiten windmolens die ervoor zorgen dat het gebouw CO2-neutraal opereert en is er een koude-warmteopslag. Ook is er gedacht aan ‘een gezonde en prettige werkomgeving voor werknemers’. “De lampen bootsen daglicht na, terwijl er constant verse lucht van buiten wordt aangevoerd. En dankzij het klimaatsysteem is er binnen ook op warme dagen een aangename temperatuur”, vertelt hij. De inspanningen hebben bol.com het duurzaamheidscertificaat BREAAM-NL met de hoogste score opgeleverd.

Het nieuwe fulfilmentcenter werd woensdag geopend door de kersverse algemeen directeur Huub Vermeulen, die daarbij hulp kreeg van de 13-jarige ‘klant van de toekomst’ Romy. Onder toeziend oog van onder meer voorganger Daniel Ropers en een delegatie van moederbedrijf Ahold Delhaize vlogen de eerste artikelen symbolisch met drones het gebouw uit. “Ik zie de mensen van PostNL bedenkelijk kijken, maar de volgende bestellingen zullen weer per vrachtwagen de deur uitgaan”, aldus een lachende Vermeulen.


In het oktobernummer van RetailTrends verschijnt een afscheidsinterview met Daniel Ropers. Nog geen abonnee? Klik hier voor meer informatie.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in