Appdate: Bouw je eigen supermarkt van Lidl

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Amazon, Lidl en Saturn.

Amazon
Augmented reality is een terugkerend onderwerp in deze rubriek, maar de combinatie met Amazon was nog niet gemaakt. Tot deze maand. De Amerikaanse e-commercegigant heeft een update voor zijn populaire app uitgebracht, die de functie ‘AR view’ toevoegt aan het menu. Wie daarop klikt kan van duizenden producten uit de webshop zien of ze in hun huis passen, nog voordat er is afgerekend.


Amazon volgt met de nieuwe functie onder meer het voorbeeld van IKEA, dat al jaren gebruikmaakt van augmented reality in zijn catalogus. Via Amazon kun je onder meer meubels en huishoudelijke producten virtueel in huis bekijken, voor je tot een aankoop overgaat. Daarbij is het mogelijk om de producten zo te verschuiven, dat ze op de juiste plek in het scherm vallen.

Lidl
Lidl heeft een eigen app uitgebracht. Niet eentje waar je boodschappen mee kunt doen, maar waar je supermarktmanager mee kunt spelen. Kinderen (ouder dan zes jaar) kunnen hun eigen Lidl-winkel openen en de virtuele klanten verse groenten en fruit, drank, bloemen en andere producten voorschotelen. Daarbij worden ze altijd bijgestaan door Lukas Lidl.


De uitdaging is om een eenvoudige marktkraam (niveau 1) op te krikken naar een volledige vestiging van Lidl (niveau 5). Daarvoor heb je Lidl-munten nodig, die je onder meer kunt verdienen door echte producten in de supermarkt te scannen. Klanten hebben volgens de supermarktketen net als in een echte vestiging individuele verwachtingen bij het winkelen. ‘Versheid, kwaliteit en duurzaamheid zijn net als de productbeschikbaarheid in de gamewereld net zo belangrijk als in de echte wereld’, klinkt het. De app My Lidl World is inmiddels in vijftien landen beschikbaar en is volgens de retailer een internationaal succes: in landen als Spanje en Slowakije staat hij in de top van de ranglijst met populairste spelletjes voor kinderen.

Saturn
Media-Saturn opent naar eigen zeggen de eerste winkelwereld voor consumentenelektronica in virtual reality. Klanten kunnen met een VR-bril producten ervaren en aanschaffen tijdens een virtueel bezoek aan de planeet Saturnus of vanuit een moderne loft. De virtuele winkelwereld is thuis te bekijken met behulp van een bril van Oculus of HTC, in combinatie met de zogenoemde Virtual Saturn-app. Daarnaast gaat de elektronicaketen de komende maanden een aantal winkels af, om klanten er kennis te laten maken met virtual reality.

Saturn zet de virtuele wereld ook in om klanten van advies te voorzien. Op verzoeken van de klant kunnen de experts van Saturn overschakelen naar de virtuele omgeving om daar advies te geven over aankopen. Deze functie is al te gebruiken tijdens de winkeltour en komt ook beschikbaar voor de ‘thuis’-gebruikers. Het afrekenen van producten kan nog niet in de virtuele wereld. Als een klant tot koop wil overgaan, wordt het item toegevoegd aan een virtueel boodschappenlijstje, die online kan worden afgerekend.