Appdate: Een praatje maken met een expert van Nike

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Nike, OK en Starbucks.

Nike
Nike heeft een nieuwe functie toegevoegd aan zijn app: NikePlus Unlocks. Dit membershipprogramma belooft een betere en persoonlijkere ervaring, dankzij het analyseren van shopgedrag en feedback over alle digitale en fysieke touchpoints van het sportmerk heen. De opvallendste toevoeging is de mogelijkheid om in contact te komen met een expert van Nike. Ga je bijvoorbeeld aan je eerste marathon beginnen, dan kun je een babbeltje maken met een ervaren hardloper van Nike. Hij vertelt dan alles over de juiste schoenen en welke kleding bij je doelen en budget past. Het is ook mogelijk om een gesprek met een expert in te plannen voor in de winkel.


Andere extra functies zijn een exclusieve winkelsectie met members-only producten. Het is bijvoorbeeld de enige plek waar je de nieuwste Nike Air Vapormox van boven naar beneden kunt customizen. Ook is het mogelijk om een product nog voor de lancering te reserveren. Het sportmerk wil NikePlus Unlocks in de toekomst van steeds meer extra’s voorzien.

OK
OK wil met grote retailers, merken en ticketshops de nieuwe betaalstandaard neerzetten in Nederland. Met honderd – nog onbekende – partners wordt een grootschalige lancering in 2018 voorbereid. De nieuwe app moet ervoor zorgen dat consumenten met elke smartphone en bankrekening mobiel kunnen betalen, zowel in de winkel als online, onderweg en aan de deur. De app koppelt elke klantenkaart en verwerkt bij het afrekenen automatisch spaarpunten of voordeel. 

OK wordt mogelijk gemaakt door een groep Nederlandse investeerders, waaronder Reggeborgh en de oprichters van Fox-IT. Het project wordt geleid door ceo Olaf Litjens. Chiel Liezenberg, die aan de wieg van iDEAL stond, is verantwoordelijk voor het ontwerp. “OK is een onafhankelijke, alles-in-een oplossing, die bij elke kassa en webshop op dezelfde manier werkt middels het scannen van een QR- of barcode en het invoeren van een zelfgekozen, 5-cijferige OK-code op je eigen mobiel”, legt Liezenberg uit.

Starbucks
Een primeur voor de Roastery van Starbucks in Shanghai: het is de eerste met een 'in-store augmented reality experience'. Bezoekers die de bijbehorende Roastery-app downloaden, kunnen van alles in de winkel scannen met hun telefoon, zoals de ton met de Chinese tekens. Hun telefoon verandert dan in een soort digitale gids door het gebouw, terwijl ze ook virtuele badges kunnen verzamelen. Hebben ze die allemaal, dan krijgen ze een op maat gemaakt Roastery-filter voor social media om hun prestatie te delen. 

Verder is het mogelijk om het menu in de app te bekijken. Dat kan ook door de telefoon op een van de icoontjes aan het plafond bij een van de verschillende bars te richten. Bezoekers die de app niet downloaden maar wel een QR-codescanner op hun telefoon hebben, kunnen nog altijd de virtuele ervaring beleven. Daarvoor scannen ze de codes die ze in de Roastery vinden en toegang bieden tot meer informatie, die voor het blote oog onzichtbaar is. De software en augmented reality experience is ontwikkeld in samenwerking met Alibaba.