Burrow: zitten in een paar klikken

Burrow: zitten in een paar klikken

IKEA kan inpakken. Tenminste, als het aan Burrow ligt. Nu biedt de Amerikaanse meubelstartup nog maar één bank. Maar wél eentje met de 2017 iDesign Prize op z’n naam. 

In het vijfde seizoen van de comedyserie Friends probeert hoofdpersoon Ross met zijn vrienden een lelijke bank omhoog te krijgen in het trappenhuis van zijn nieuwe appartement. Ondanks zijn manische geschreeuw om het veel te grote ding te ‘draaien, draaien!’, komt het klem te zitten. Uit pure frustratie zaagt hij het meubelstuk in tweeën. Het is een universele ergernis van stadsbewoners. Of ze nu in New York, Berlijn, Amsterdam of Deventer wonen. Maar misschien is een bank kopen in de Verenigde Staten wel vervelender dan in een van die andere steden. Het betekent of een bezoek aan de megameubelboer – die alleen oerlelijke, onhandelbare Amerikaanse bankeilanden verkoopt en lange levertijden heeft – of een veel te dure, ambachtelijke meubelmaker of IKEA: gemakkelijk, maar niet erg uniek en je moet vaak zelf nog sjouwen en monteren ook.

De New Yorkse onlinestartup Burrow wil met zijn retailconcept de meubelmarkt heruitvinden. Wat...

IKEA kan inpakken. Tenminste, als het aan Burrow ligt. Nu biedt de Amerikaanse meubelstartup nog maar één bank. Maar wél eentje met de 2017 iDesign Prize op z’n naam. 

In het vijfde seizoen van de comedyserie Friends probeert hoofdpersoon Ross met zijn vrienden een lelijke bank omhoog te krijgen in het trappenhuis van zijn nieuwe appartement. Ondanks zijn manische geschreeuw om het veel te grote ding te ‘draaien, draaien!’, komt het klem te zitten. Uit pure frustratie zaagt hij het meubelstuk in tweeën. Het is een universele ergernis van stadsbewoners. Of ze nu in New York, Berlijn, Amsterdam of Deventer wonen. Maar misschien is een bank kopen in de Verenigde Staten wel vervelender dan in een van die andere steden. Het betekent of een bezoek aan de megameubelboer – die alleen oerlelijke, onhandelbare Amerikaanse bankeilanden verkoopt en lange levertijden heeft – of een veel te dure, ambachtelijke meubelmaker of IKEA: gemakkelijk, maar niet erg uniek en je moet vaak zelf nog sjouwen en monteren ook.

De New Yorkse onlinestartup Burrow wil met zijn retailconcept de meubelmarkt heruitvinden. Wat Ross doet, dat zagen twintigers Stephen Kuhl en Kabeer Chopra namelijk ook gebeuren bij hun vrienden in New York. Dit kan allemaal veel gemakkelijker, dachten de oprichters van Burrow. Chopra: “Wij willen de moeilijkheden van het kopen van een bank elimineren. Met ons design kan een meubel meegroeien met de veranderende levensstijl van consumenten.” De bank van Burrow is modulair. De zogeheten anchor seat, die als eenzitsbank te gebruiken is, fungeert als basis voor grotere ontwerpen. Aan dit eerste meubelstuk klikken consumenten andere zitjes om de bank uit te breiden. Het ding kan zo groot worden als je wilt. Alle onderdelen komen in kleine dozen met handige draaghendels en worden binnen twee tot vijf dagen bezorgd. Binnen tien minuten staat er een driezitter in elkaar.

Meer millennials
Burrow wil niet de bank als product heruitvinden, maar de pijn verminderen na de aanschaf. In het tijdperk van Uber, Airbnb en Tinder moet alles gemakkelijker. Dat kan lucratief zijn voor meubelretailers. Terwijl ouderen in Amerika volgens onderzoek van Furniture Today steeds minder meubels kopen, groeide het segment van millennials de afgelopen vier jaar met 142 procent naar 27 miljard dollar.

Burrow is nog piepjong. Het bedrijf werd vorig jaar geboren in ’s werelds invloedrijkste startupincubator Y Combinator in San Francisco, waaruit ook Airbnb en Dropbox ontstonden. In april lanceerden Kuhl en Chopra hun onlinewinkel met maar één product: de bank ontworpen door de prijswinnende Amerikaanse designer Leah Amick. Voorlopig richten zij zich op de binnenlandse markt. Ze hopen in de toekomst meer modulaire designmeubelen aan te bieden. 

Bron: RetailTrends 7/8

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!