Hoe Calvin Klein een nieuw merk introduceert

Een nieuw hoofdkantoor openen kun je in alle stilte doen. Maar je kunt er ook een waar kunstwerk van maken en het moment aangrijpen om een nieuw label te introduceren. Dat laatste is wat Calvin Klein gedaan heeft met de opening van zijn nieuwe Europese thuisbasis in Parijs. Die is gecombineerd met een showroom en winkel voor zijn 205W339NYC-label, genoemd naar het adres van het wereldwijde hoofdkantoor van het modehuis.

Calvin Klein heeft in Parijs zijn intrek genomen in een historisch pand aan Rue de Grenelle, waar het vijftienduizend vierkante meter over twee verdiepingen vult. Chief creative officer Raf Simons van Calvin Klein heeft kunstenaar Sterling Ruby in de arm genomen voor het ontwerp. Hij heeft zich uitgeleefd met zijn handgeschilderde canvasontwerpen, die de muren van vloer tot plafond bedekken. Rijke koningsblauwe tapijten en gestoffeerde muren vormen het decor voor moderne, geometrische presentatietafels. Aan op maat gemaakte armaturen hangen felgekleurde pompons, vaandels en vlaggen.

Voor het ontwerp is goed gekeken naar eerder ontwerpen van Calvin Klein, zoals zijn hoofdkantoor in New York. Ook zijn hints van de eerder flagshipstore aan Madison Avenue in diezelfde stad in het design verwerkt. De opening in Parijs betekent dat Calvin Klein, na Milaan, opnieuw een belangrijke Europese modehoofdstad aandoet. 

Het nieuwe onderkomen wordt gebruikt om de seizoenscollecties van Simons te presenteren. Calvin Klein zet hiermee naar eigen zeggen de ingeslagen met zijn nieuwe merkuitstraling voort. Die is erop gericht het creëeren van 'een emotionele band' met het merk te bevorderen.