Appdate: Navigeren in de supermarkt van Albert Heijn

Appdate: Navigeren in de supermarkt van Albert Heijn

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Carrefour, Albert Heijn en Spar.

Carrefour
Na onder meer Apple Pay, Google Pay en Alipay, is het nu de beurt aan Carrefour Pay. Daardoor kunnen klanten voortaan mobiel betalen bij drieduizend winkels van Carrefour. Ook zijn er vestigingen in het buitenland, waaronder in België, waar contactloos betalen mogelijk is. Daarvoor dienen klanten wel over een Android-telefoon met NFC en een Mastercard of C-Zam-kaart te beschikken. Voor het einde van het jaar moeten ook andere betaalkaarten aan Carrefour Pay te koppelen zijn.

 

De betaaloptie bevindt zich in de bestaande Carrefour&moi-app van de Franse supermarktreus. Om mobiel te kunnen betalen gaan gebruikers naar de ‘pay with my mobile’-sectie, waarbij ze hun bankpas laten scannen. Vervolgens voeren ze een beveiligingscode in, die ze per sms ontvangen. Wanneer ze in de winkel willen betalen hoeven ze dan alleen nog maar hun telefoon van de vergrendeling te halen en boven een betaalterminal te houden. Loyaliteitsvoordelen en kortingsbonnen worden automatisch verwerkt.

Albert Heijn
Met je mobiele telefoon in de Albert Heijn op zoek naar de gewelde abrikozen zonder pit. De supermarktketen begint in mei in Hoofddorp met een proef voor een paar maanden met instore-navigatie. Daarvoor is de winkel digitaal nagebouwd als plattegrond en kunnen klanten met een blauwe stip navigeren naar het item dat ze zoeken, zegt een woordvoerder tegenover Distrifood. “Denk aan Google Maps, maar dan indoor.”

De applicatie voor de mobiele telefoon wordt ontwikkeld in samenwerking met Philips en Aisle411. Dat laatste Amerikaanse bedrijf, met een Europees hoofdkantoor in Nederland, is gespecialiseerd in indoor mapping. Zo is al eens samengewerkt met winkelketen Media Markt, Toys'R'Us en Walgreens voor een vergelijkbare applicatie. In Dubai sloegen Philips en Aisle411 de handen in een voor een app van de retailer Aswaaq.

 

Spar
Spar introduceert zijn nieuwe kassaloze oplossing Skippen volgende week op de Hogeschool Utrecht. Klanten van de vestiging van Spar University kunnen daar via betaalapp Tikkie betalen zonder langs een kassa te hoeven. Skippen is een nieuwe functie in de app van Spar University. Gebruikers kunnen de app openen en producten in het digitale winkelmandje plaatsen door ze te scannen. Vervolgens zijn ze af te rekenen met betaaltool Tikkie van ABN Amro, die via een API gekoppeld is. Achteraf kunnen klanten nog een reward krijgen, in de vorm van gratis koffie of lunch.

Spar wil met de toepassing meer aankoopdata verzamelen en op basis daarvan klanten van meer gepersonaliseerde informatie voorzien. De Spar University-app is naar eigen zeggen op 25 duizend smartphones geïnstalleerd. De retailer wil Skippen eind dit jaar in alle winkels hebben uitgerold. Spar heeft inmiddels negen vestigingen op hogescholen en universiteiten. De Amsterdamse winkel Munch Fit Food To Go begon eind vorig jaar als eerste een samenwerking met Tikkie.