Dit is het digitale winkelconcept van Zara, inclusief robot

Dit is het digitale winkelconcept van Zara, inclusief robot

Zara heeft er een vierde afdeling bij. Naast de secties voor mannen-, vrouwen- en kinderkleding, heeft de Spaanse modeketen nu ook een speciale ruimte voor het plaatsen en afhalen van online orders. In de vernieuwde flagshipstore in Londen wordt gepionierd met innovaties die de online en offline ervaring doen samensmelten.

Op de nieuwe online afdeling bevinden zich twee automatische afhaalpunten, waar klanten hun QR-code van hun online bestelling kunnen laten scannen of pincode kunnen invoeren. Een robot in het achterliggende magazijn zorgt er vervolgens binnen enkele seconden voor dat ze hun bestelling mee kunnen nemen. Het systeem kan volgens moederbedrijf Inditex 2.400 orders tegelijk klaarmaken.

Zara heeft er een vierde afdeling bij. Naast de secties voor mannen-, vrouwen- en kinderkleding, heeft de Spaanse modeketen nu ook een speciale ruimte voor het plaatsen en afhalen van online orders. In de vernieuwde flagshipstore in Londen wordt gepionierd met innovaties die de online en offline ervaring doen samensmelten.

Op de nieuwe online afdeling bevinden zich twee automatische afhaalpunten, waar klanten hun QR-code van hun online bestelling kunnen laten scannen of pincode kunnen invoeren. Een robot in het achterliggende magazijn zorgt er vervolgens binnen enkele seconden voor dat ze hun bestelling mee kunnen nemen. Het systeem kan volgens moederbedrijf Inditex 2.400 orders tegelijk klaarmaken.

Winkelpersoneel beschikt over mobiele apparaten om klanten bij te staan. Ze krijgen daarbij de keuze om hun bestelling nog dezelfde dag thuisbezorgd te krijgen, als die voor twee uur ’s middags is geplaatst. In de winkel worden verschillende innovaties getest. Zo zijn er schermen geïntegreerd in spiegels, die klanten bijpassende kledingstukken en accessoires tonen als ze met behulp van RFID een item scannen.

Verder kunnen klanten hun aankopen in de winkel afrekenen via de app van Zara of Inditex Group. Ook is er een self-checkout die kledingstukken automatisch herkent, zodat klanten direct kunnen afrekenen. Om ook het interieur op te laten vallen is gekozen voor een façade van twee verdiepingen, zonder etalages op de eerste verdieping. Zo moeten voorbijgangers een snelle blik krijgen op de architecturale kenmerken en collecties in de winkel.

De flagshipstore in Stratford werd sinds januari verbouwd en is nu met 4.500 vierkante meter bijna twee keer zo groot. Gedurende de verbouwing beschikte Zara in het winkelcentrum Westfield Stratford over een tijdelijke winkel, gericht op het plaatsen en afhalen van online bestellingen. De pop-up store van iets minder dan tweehonderd vierkante meter was uitgerust met een select aanbod van mannen- en vrouwenkleding, die in de winkel online besteld kon worden. Ook de rest van de collectie was er online beschikbaar.

De heropening van de flagshipstore in Stratford is een belangrijk moment voor Inditex, stelt topman Pablo Isla. Er is de afgelopen jaren volgens hem veel geïnvesteerd in geavanceerde technologie en het optimaliseren van de winkels. “Ons bedrijfsmodel combineert winkels en digital naadloos en we zijn klaar voor de mogelijkheden die dat brengt voor bestaande en nieuwe klanten.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!