IKEA zet proeven op met leaseconstructies en reparatiediensten

IKEA zet proeven op met leaseconstructies en reparatiediensten

IKEA hoeft zijn omzet niet alleen uit de verkoop van meubels te halen. Dat zegt manager duurzaamheid Alberic Pater van IKEA Nederland tegenover Trouw. “Dat kunnen ook diensten zijn: dat je een bank huurt in plaats van koopt.”

De Zweedse retailer zei vorig jaar tijdens het event Changemakers in Retail al de mogelijkheden te onderzoeken om aan de slag te gaan met het principe van ‘product-as-a-service’. Volgens Pater worden proeven opgezet met leaseconstructies en reparatiediensten. Daarmee anticipeert het bedrijf op duurzamer gedrag van consumenten, die verwachten dat producten langer meegaan, gerepareerd of opgefrist kunnen worden en daardoor minder kopen.

Vooralsnog geeft driekwart van de klanten aan duurzaamheid belangrijk te vinden en wil de helft een actieve bijdrage leveren, maar komt daar volgens Pater in de praktijk niet veel van terecht. Om erachter te komen hoe consumenten te verleiden zijn tot duurzamer gedrag, bracht IKEA de afgelopen maanden experts van grote bedrijven als Unilever samen met experts en kleine duurzame ondernemers, waaronder van Mud Jeans en Peerby. Uit die gesprekken zijn aanbevelingen en tips gehaald, die zijn aangeboden aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven.

De bedrijven denken dat gedragsprikkels nodig zijn om consumenten makkelijker richting een duurzaam alternatief te bewegen. Daarvoor wordt onder meer gedacht aan een verlaagd btw-tarief op tweedehands producten, een tijdelijke subsidie op de verduurzaming van huizen en een andere belasting voor leaseauto’s.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends