Albert Heijn test bezorging via slim deurslot

Albert Heijn onderzoekt de mogelijkheden om boodschappen te bezorgen via slimme deursloten. Deze week is op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize het startschot gegeven voor de proef van AH Labs, die wordt gesponsord door Coca-Cola. Dat meldt Marc van Venrooij, senior manager digital innovations & e-commerce bij de frisdrankproducent, op LinkedIn.

Het Labs-team van Albert Heijn bedenkt en ontwikkelt nieuwe concepten om de service van de supermarktketen te verbeteren. Zo is eerder gewerkt aan een koopknop, chatbot en de flitsbezorging van Rappie.

Voor het nieuwe project ontvangt een selecte testgroep een deurslot van de Oostenrijkse smarthomespecialist Nuki, dat al door onder meer Airbnb wordt gebruikt. Via het slimme slot zegt Albert Heijn zichzelf met toestemming van de klant toegang te willen verschaffen tot zijn huis of schuur, ‘waardoor we de boodschappen letterlijk tot in de koelkast kunnen plaatsen’. Daarmee wordt volgens de supermarktketen een belangrijke bezorgdrempel weggenomen.

Amazon rolde eerder dit jaar een vergelijkbaar deurslot landelijk uit. Prime-abonnees kunnen in tientallen steden gebruikmaken van Amazon Key, die bezorgers toegang kan verschaffen tot hun woning.

RetailTrends