De digitale Doutzen wordt steeds belangrijker

Retailers laten hun producten in de toekomst steeds vaker aanprijzen door digitale avatars die niet te onderscheiden zijn van mensen van vlees en bloed. En dat heeft veel voordelen, verwacht trendwatcher Sander Duivestein, één van de sprekers op het event What’s Next in Retail Tech. "Ze zal nooit ’s morgens dronken in een gracht gevonden worden en dus ook geen negatieve aandacht trekken."

Eerder dit jaar is Shudu Gram gelanceerd, één van drie virtuele supermodellen met een enorme schare fans op haar Instagram-account. “Zij lijkt een echt leven te hebben op Instagram en wordt door verschillende personen aangekleed", zegt Duivestein. Volgens hem zit daar de toekomst. Retailers kunnen hun producten aanprijzen via deze digitale figuren. Een virtueel model kan volledig gevormd worden naar eigen wens en idee. Zo zal alles wat zij aanprijst goed passen bij het merk dat zij vertegenwoordigt. 

Een goed voorbeeld is ook Miquela Sousa, beter bekend als Lil Miquela. Het 19-jarige Braziliaans-Amerikaanse model draagt dure designerkleding, krijgt backstagepassen voor exclusieve evenementen en heeft net als een topmodel als Doutzen Kroes op de cover gestaan van diverse tijdschriften. Ze heeft duidelijke voorkeuren en komt op voor de rechten van transgenders en homoseksuelen. Dat klinkt als een typisch bekend model, met dat verschil dat Miquela niet echt is. Ze is ontworpen door een bedrijf dat gespecialiseerd is in robots en kunstmatige intelligentie. 

Miljardenmarkt
Influencers zijn belangrijk in de hedendaagse marketing. Zij bereiken de jongeren die geen tv meer kijken of radio luisteren. Vooral influencers met grote groepen volgers zijn aantrekkelijk voor adverteerders. Met een post verdienen deze jonge beïnvloeders honderdduizenden euro’s. Volgens een ruwe schatting zouden zij in 2020 zelfs tussen de vier en acht miljard ophalen. Maar nu zijn het de virtuele beroemdheden die deze markt betreden. Dat creëert ruimte voor nieuwe businessmodellen, zo stelt Duivestein in zijn onderzoek 'Echt nep'.    

Momenteel ziet de trendwatcher vooral een toepassing in social media, maar volgens hem zijn er nog veel meer toepassingen mogelijk. Als voorbeeld noemt hij Coca-Cola. De frisdrankgigant heeft met EA Sports, uitgever van de FIFA-voetbalgames, een sponsorcontract afgesloten voor Alex Hunter. "Hunter is een voetballer die enkel virtueel bestaat, maar in de game is een reclame verwerkt waar hij een Coca-Cola Zero drinkt.”

In de toekomst gaan volgens Duivestein meer van deze virtuele figuren hun entree maken en retailers gaan steeds vaker gebruik maken van de digitale vertoningen. Qua kosten zullen die waarschijnlijk, zeker in het begin, niet goedkoper zijn dan ‘reguliere’ modellen, maar qua beeldvorming zijn de mogelijkheden eindeloos. “Denk je eens in dat je precies kunt bepalen hoe jouw model eruit komt te zien.” 

Authentiek
Een belangrijke vraag is wat de effecten van deze avatars zijn op onze zelfexpressie en onze identiteit. Wat gaat er gebeuren als de grenzen tussen fysieke werkelijkheid en digitale realiteit vervagen? Duivestein vraagt zich hardop af of wij straks nog weten wat authentiek is en wat niet? “Maakt dat überhaupt nog uit?” Duidelijke antwoorden op deze vragen heeft de trendwatcher nog niet, omdat het onzeker is wat de toekomst brengt. 

“Zelf ben ik ervan overtuigd dat technologie bedoeld is om mensen te helpen en daar waar mogelijk zelfs te verbeteren", zegt Duivestein. "Digitale mensen zie ik als de logische volgende stap. Na digital first, mobile first en AI first komen we nu uit bij human first. Digitale mensen die een representatie, een evenbeeld zijn van onszelf, die ons zelfs beter kennen dan wij zelf en daardoor perfect in staat zijn om allerlei overbodige taken uit handen te nemen. Ik teken voor zo’n toekomst."


What’s Next in Retail Tech
Sander Duivestein is één van de sprekers tijdens What’s Next in Retail Tech, dat op 13 november 2018 plaatsvindt in Amsterdam. What's Next in Retail Tech brengt je op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen, reikt handvatten aan hoe je technologie inzet voor nieuwe manieren om klanten te binden en biedt een inkijkje in de dag van overmorgen. Er is nog een beperkt aantal tickets beschikbaar het event. Ook benieuwd naar de verhalen van onder meer Zalando, bol.com, Zozo en Action? Ga voor meer informatie over het programma en de kaartverkoop naar de website: whatsnextinretailtech.nl.