Met dit heiligdom betuigt Starbucks eer aan de oorsprong van koffie

Met dit heiligdom betuigt Starbucks eer aan de oorsprong van koffie

Het is weer zover. Een maand na het vorige pareltje in New York, onthult Starbucks opnieuw een bijzondere nieuwe koffietempel. Niet in de Verenigde Staten dit keer, maar op Bali. De 'Coffee Sanctuary' betekent de grootste vestiging voor de retailer in Zuidoost-Azië.

Het koffieheiligdom, zoals Starbucks het noemt, telt ongeveer tweeduizend vierkante meter. Klanten die binnenkomen, worden bij de receptie begroet en vervolgens begeleid door een werkende boerderij met koffieplanten van bijna honderd vierkante meter, zo groot als een gemiddelde Indonesische koffieboerderij. Bezoekers vervolgen hun reis langs elementen van moderne Balinese landschapsarchitectuur, waarbij ze koffieplanten en een 'ontpulpstation' passeren voordat ze zelf aan de slag kunnen met het wassen,...

Het is weer zover. Een maand na het vorige pareltje in New York, onthult Starbucks opnieuw een bijzondere nieuwe koffietempel. Niet in de Verenigde Staten dit keer, maar op Bali. De 'Coffee Sanctuary' betekent de grootste vestiging voor de retailer in Zuidoost-Azië.

Het koffieheiligdom, zoals Starbucks het noemt, telt ongeveer tweeduizend vierkante meter. Klanten die binnenkomen, worden bij de receptie begroet en vervolgens begeleid door een werkende boerderij met koffieplanten van bijna honderd vierkante meter, zo groot als een gemiddelde Indonesische koffieboerderij. Bezoekers vervolgen hun reis langs elementen van moderne Balinese landschapsarchitectuur, waarbij ze koffieplanten en een 'ontpulpstation' passeren voordat ze zelf aan de slag kunnen met het wassen, drogen en bij elkaar harken van groene koffiebonen. Binnen biedt de Reserve Bar, het concept waartoe deze winkel behoort, in een intieme setting de mogelijkheid om Starbucks Reserve-koffie te proeven, terwijl de centrale bar Starbucks kenmerkende drankjes biedt.

Op de tweede verdieping bevindt zich een ruimte in de open lucht, overkapt door een serre. Hier kunnen klanten de eerste fasen van de 'seed-to-cup'-reis ervaren en hun kennis over het verzorgen van koffieplanten verdiepen door in gesprek te gaan met een lokale Balinese boer. Verder is er een interactieve videomuur waar bezoekers leren over hoe koffie wordt geplant, verwerkt, geroosterd, verzonden en gebrouwen. Het interieur van de winkel is ontworpen in samenwerking met lokale ambachtslieden en kunstenaars, met het doel het verhaal over koffie in Indonesië te vertellen. Dit komt tot uiting door een houtsnijwerk dat de lokale cultuur en architectuur van de zes koffiecultuurregio's van het land weergeeft. Een muurschildering van twee verdiepingen op de binnenplaats is een eerbetoon aan lokale boeren die de bonen verzorgen en beschermen bij elke stap van hun reis naar Starbucks.

The Sanctuary is ontworpen als een eerbetoon aan de rijke cultuur en koffiecultuur van Indonesië, de op drie na grootste koffieproducerende regio ter wereld als het gaat om Arabica-bonen. Het uitgestrekte interieur van de winkel is geïnspireerd op traditionele Balinese huizen met vrij in elkaar overlopende kamers die de ontdekking van de ene ruimte via de andere bevorderen. "Bali heeft een reputatie als een van de beste reisbestemmingen in Azië en Indonesië is een van de meest bijzondere koffieproducerende regio's", zegt directeur Anthony Cottan van Starbucks Indonesië. Het nieuwste paradepaardje is de eerste Reserve Bar op Bali en de tiende in Indonesië, terwijl er wereldwijd 185 zijn.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!