RetailRookie The Talk of the Town: Interieurproducten van stadsiconen

RetailRookie The Talk of the Town: Interieurproducten van stadsiconen

Waar de een bij de sloop van een gebouw alleen maar afval ziet, ziet Linda Post pareltjes. Al jaren verzamelt ze oude materialen, van een kozijn met afgebladderde verf tot ruwhouten deuren. “Ooit heeft iemand hier veel liefde of juist gevloek in gestoken, denk ik dan”, zegt de Rotterdamse. “Dat is toch prachtig?”

Sinds 2016 maakt ze met haar partner Leon interieurproducten van bekende iconen van de havenstad, van restmateriaal dat vrijkomt bij renovaties of sloop. Houten roltrappen uit de Maastunnel worden bankjes, staalconstructies van de Hef (de Rotterdamse benaming van de Koningshavenbrug) krijgen een tweede leven als lampen. Elk product is voorzien van een gravure van het oorspronkelijke object en komt met een fotoboekje waarin de levensloop van het product te zien is. “We vinden circulariteit allemaal steeds belangrijker, maar waarom hergebruiken we dan de iconen van een stad niet?” vraagt Post zich af. “We geven iets terug aan de stad: een object waarbij iedereen een herinnering of emotie heeft.”

In het begin struinde ze zelf de bouwplaatsen af, op zoek naar materiaal. Inmiddels tipt de gemeente, een projectleider of oplettende passant haar vaak. Helaas kan ze niet met elk aanbod aan de slag. “Laatst was er een stuk staal van vijftig ton beschikbaar. Prachtig, maar dat is niet te vervoeren voor ons.” Bovendien hanteert ze een streng eisenlijstje voor de materialen. “We moeten het kunnen verplaatsen en verwerken en het moet uniek voor de stad zijn. Uiteindelijk wil ik iets maken van hoge kwaliteit terwijl het oorspronkelijke object herkenbaar blijft in het eindproduct.” Van de raampjes uit de celdeuren van De Noordsingel maakte ze bijvoorbeeld vierkanten sleutelkastjes, waarbij ze het glas verving door spiegelglas.

We geven herinneringen en emoties terug aan de stad 

Het iconische element gecombineerd met het feit dat elk item slechts in beperkte oplage beschikbaar is, maakt volgens haar dat de producten de webshop uitvliegen. “Inmiddels staan er zeshonderd mensen op de wachtlijst voor de houten bankjes van de Maastunnel. Zodra er weer materiaal beschikbaar komt, gaan we voor hen aan de slag. En de lampen van de Willemsbrug waren in zeven minuten uitverkocht.”

En als straks het nieuwe Feyenoordstadion een feit is? Posts handen jeuken om aan de slag te gaan met materialen uit De Kuip. “Het zou een prachtig doorbreekmoment zijn. We zijn er al eens over gebeld, maar concreet is het nog niet. Bij dit soort projecten duurt het jaren voordat alle partijen het eens zijn. Pas daarna komen wij in beeld.” 

Intussen kijkt ze naar de mogelijkheden om The Talk of The Town naar andere steden te brengen. Want dat haar concept schaalbaar is, staat voor haar vast. Zo kreeg ze na de brand in de Notre-Dame mailtjes van klanten: ‘Kun je daar niets mee doen?’ “Ik zag video’s van Parijzenaren die spijkers en stukjes steen van de straat opraapten. Dat zegt wel iets over de emotie van mensen bij zo’n gebouw.” Post richt zich echter voorlopig op uitbreiding in eigen land. Onlangs mocht ze met een aantal andere jonge ondernemers op de thee bij premier Rutte. “In 2020 start de verbouwing van het Binnenhof. Rutte was erg enthousiast over ons concept en wat we met het materiaal van het Binnenhof zouden kunnen doen. Ook hiervoor geldt dat het jaren duurt voordat de plannen concreet worden. Maar wie weet. Een betere ingang krijgen we in Den Haag niet.”


The Talk of the Town en de andere RetailRookies pitchen hun concept op 12 september tijdens het Retail & Brands Festival. Een vakjury, onder voorzitterschap van hoofdsponsor ABN AMRO, kiest vervolgens wie van hen zich RetailRookie of the Year 2019-2020 mag noemen. Wil je erbij zijn? Koop dan hier je tickets.