Om klaar te zijn voor de wereld van morgen werken onder meer Nike, Lowe's, Apple en Google met sciencefictionschrijvers. Hun ideeën voor innovaties bewijzen namelijk dat ze pas echt out-of-the-box denken. Sterker nog: “Zij hebben niet eens een doos, die is al lang weggegooid.” 

Retailers die willen eten in plaats van gegeten worden, kunnen zich maar beter goed voorbereiden op de toekomst. ‘Digitaal darwinisme’, noemt trendwatcher en futurist Sander Duivestein dat. Voortdurend aanpassen en met je tijd meegaan om te overleven. In zijn ervaring zijn veel bedrijven 'vooral met de dagelijkse gang van zaken en met de shit van gisteren bezig en te weinig met wat morgen brengt'. “Terwijl de toekomst nieuwe problemen zal hebben die voor een bedrijf juist kansen bieden.” Nadenken dus over een toekomst die nog ongewis is. Die toekomst vervolgens tastbaar maken en er een langetermijnstrategie op schrijven. Grote retailmerken hebben daar chefs Toekomst voor, soms ‘futuristen’ geheten. In toenemende mate komt er ook hulp uit ongewone hoek: de sciencefiction.

...