Personalisatie is een van de toverwoorden in retail en niets is meer eigen dan je dna. Retailmerken binnen food en cosmetica verkennen de mogelijkheden van de genetische wetenschap en hypergepersonaliseerde producten.

Japan is het land waar mensen wereldwijd gemiddeld de hoogste leeftijd bereiken. Ook de huidige oudste mens ter wereld – de 116-jarige Kane Tanaka – is een Japanse. Vaak wordt gewezen op het gezonde voedingspatroon van de Aziaten, met onder meer veel groenten en weinig ‘snelle koolhydraten’. Maar hoewel dat goede algemene richtlijnen zijn, is de ideale samenstelling van het eetpatroon voor iedereen anders. Voor Nestlé voldoende reden om het gezondheidslievende land te kiezen als pilotmarkt voor een nieuwe gepersonaliseerde aanpak. Het voedingsconcern werkt aan een betaalbare dna-test waarmee consumenten eenvoudig thuis bloedstalen kunnen afnemen. Door die te analyseren en er een zelfontwikkeld algoritme op los te laten wil de Zwitserse multinational tot een gepersonaliseerd dieetplan komen. Na Japan, waar de gezondheidsmarkt al groot is én razendsnel groeit, zou Nestlé ook de rest...